ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 41巻3号

資本主義批判としてのアート : オアハカ州のASARO を事例として

https://doi.org/10.15021/00008445
https://doi.org/10.15021/00008445
7041a7e2-849d-4cb8-a939-41c8840f2343
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_041_3_02.pdf KH_041_3_02 (6.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_default(1)
公開日 2017-04-10
言語
言語 jpn
タイトル
タイトル 資本主義批判としてのアート : オアハカ州のASARO を事例として
タイトル
タイトル Art in Criticism of Capitalism: Case of ASARO in Oaxaca
言語 en
著者 山越, 英嗣

× 山越, 英嗣

山越, 英嗣

ja-Kana ヤマコシ, ヒデツグ

en Yamakoshi, Hidetsugu

Search repository
ID登録
ID登録 10.15021/00008445
ID登録タイプ JaLC
キーワード
主題Scheme Other
主題 アートと人類学|オアハカ|ストリートアート|ASARO|先住民
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Art and Anthropology|Oaxaca|Street art|ASARO|Indigenous people
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,オアハカのストリートアーティスト集団ASARO(Asamblea de
Artistas Revolucionarios de Oaxaca,オアハカ革命芸術家集会)による創作活動
が,西洋の美術市場による一方的な影響力のもとに存在しているわけではなく,
ローカルな文脈において,そこには回収されないような人々とアートの関係性
を生み出していることを論じる。
 オアハカで2006 年に生じた州政府への抗議運動には多数のストリートアー
ティストが参加し,政治的メッセージを発信した。当時,オアハカの町に描か
れたASARO のストリートアートは,現地の人々によって受容されただけでな
く,メディアを通じて世界中へと拡散していった。やがて,美術市場が彼らに
注目し,アート・ワールドにおいてある程度の知名度を獲得すると,さまざま
なアクターによる干渉が行われるようになっていった。ASARO は資本主義と
アートの関係性を批判し,それを村落の若者たちに伝えていくことを新たな目
標として活動を行い,彼らを搾取する資本主義へ対抗するための共同体として
のプエブロを創造する。本稿は,ここに西洋による一方的価値づけを超えた,
ローカルな物語性を見出す。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article presents the argument that activities of the street artist collective
Asamblea de Artistas Revolucionarios de Oaxaca (ASARO) are not only
influenced by the European Art market, but also that their art and people show
a rich mutual relationship in the local context. During the anti-state govern-
ment movement in Oaxaca in 2006, many artist collectives joined in accusing
the state government through their art. Street art produced by ASARO artists
spread into the world through the media. Soon, their street art gained popularity
after being regarded as “Revolutionary Art.” However, some actors including
art curators interfered with their activity. These days, ASARO is criticizing
the capitalism which threatens their lifestyle and livelihood. They also imagine
an alternative community called “Pueblo” in solidarity with local youth
groups. This article describes the unique and vernacular relationship prevailing
between their art and people.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 41, 号 3, p. 283-313, 発行日 2017-03-21
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:58:23.997343
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3