ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 45巻2号

アートによる「生活空間の脱植民地化」をめざして:オアハカの民衆聖像崇拝とアクチュアリティの共鳴<特集 : 「協働/プロセスの人類学 : 同時代のアートをめぐる省察から」>

https://doi.org/10.15021/00009616
https://doi.org/10.15021/00009616
856a076b-a01f-4280-898c-7050f4ec1f16
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_045_2_06.pdf KH_045_2_06 (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-11-20
タイトル
タイトル アートによる「生活空間の脱植民地化」をめざして:オアハカの民衆聖像崇拝とアクチュアリティの共鳴<特集 : 「協働/プロセスの人類学 : 同時代のアートをめぐる省察から」>
タイトル
タイトル Aiming at “Living World Decolonization” by Art:Oaxaca’s Popular Holy Statue Worship and Resonance of “Actuality”<Special Theme : Anthropology of Collaborations and Processes : From Studies of Contemporaneous Art Practices>
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 公共性|アクチュアリティとリアリティ|新自由主義|ストリートアート
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 publicness|actuality and reality|neoliberalism|street art
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15021/00009616
ID登録タイプ JaLC
著者 山越, 英嗣

× 山越, 英嗣

山越, 英嗣

ja-Kana ヤマコシ, ヒデツグ

en Yamakoshi, Hidetsugu

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近年,一部の「参加型アート」には衰退する地域を活性化し,弱者を包摂す
るための生権力的な装置として行政に用いられる傾向がみられる。本稿はこれ
をアートによる「生活空間の植民地化」と呼ぶ。このようにして作られたアー
トは,木村敏(1994)がいうリアリティが人々を結びつけているために,生活
空間を「脱植民地化」することは困難である。それに対して,オアハカのスト
リートアート・ムーブメントにおいて,アートとは現状を打開するための使命
感に突き動かされ,限界状況のなかで自己と向き合い,身を削りながら生み出
されるものであった。本稿で紹介する「バリケードの聖母」と「サントニー
ニョ・アポ」のモチーフは,作者が著作権を放棄していたために,複数の人々
の手によって次々と異なるバージョンが生み出され,現地に流布する信仰の回
路を通じてプレゼンスを拡大していった。こうした,アクチュアリティに裏づ
けられた創作のコラボレーションがオアハカの町に起きたのは,現地の作家や
それを目撃した人びとがあらかじめ共有していた特別なイメージを喚起する豊
かな「土壌」が先行して存在していたからこそ可能となったといえる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, some “participatory art” has come to be used by administrators
as a biopower system for revitalizing declining areas and helping
people who suffered economically. As described herein, this phenomenon is
designated as “colonization of living space” by art. Because “reality,” a concept
introduced by Bin Kimura( 1994), creates bonds among people, it is difficult
to “decolonize” the living world. However, in Oaxaca’s street art movement, art has been motivated by a sense of mission to overcome the prevailing
circumstances, confronting the artist in limited situations, and being created
with suffering. Because of abandonment of copyrights, different versions
of the holy statues of the “Virgen de las Barricadas” and “Santo Niño APPO”
were produced one after another by multiple authors. They increased its presence
through the circuit of religious habitus. This creative collaboration in
Oaxaca city, backed by the actual conditions occurring because of the rich
“soil”, evoked a special image that was shared by the local artists and those
who viewed the art works.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 45, 号 2, p. 359-382, 発行日 2020-10-30
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:16:46.476079
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3