WEKO3
アイテム
チカノ壁画から美術館のための「移動用壁画」へ : メキシコ系アメリカ人の抵抗の表現(素描)
https://doi.org/10.15021/00004125
https://doi.org/10.15021/000041257012ecd8-beac-43d8-9e67-df2f37a577c4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-02-16 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | チカノ壁画から美術館のための「移動用壁画」へ : メキシコ系アメリカ人の抵抗の表現(素描) | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | From Murals to Portable Murals : Transformations of the Expressions of Resistance of Mexican Americans (A Perspective) | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 壁画|移動用壁画|メキシコ系アメリカ人|シケイロス|チカノ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | mural|portable mural|Mexican-American|Siqueiros|Chicano | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.15021/00004125 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
黒田, 悦子
× 黒田, 悦子
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本稿はメキシコ系アメリカ人の壁画活動を素描するものである。メキシコの オロスコ,リベラ,シケイロスはアメリカ合衆国においても制作し,シケイロ スの画風と技術がチカノ(政治的に目覚めたメキシコ系の人々)に影響力を持 ち,1960-70年代に独特の民衆のための壁画が生まれた。このチカノ壁画の伝 統は80-90年代にも受け継がれているが,早くも70年代にはパフォーマソスに よる「歩く壁画」で壁画の表現上の限界を批判するグループが現れ,90年代に は作家は「移動用壁画」を描いて美術館などに展示する機会をえている。 |
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This is a summary article on the murals created by Mexican- Americans from the 1960s to the 1990s. The purpose is to provide the Japanese audience with a general perspective of the Mexican-American murals from their origin to the present-day forms, through a period of creative criticism. 1. The activities of Orozco, Rivera, and Siqueiros in the United States in the 1920s-30s are briefly summarized, with the tentative conclusion that Siqueiros may have had a major impact on the Chicano mural painters for three reasons: 1) political activism, 2) group painting including non-professionals and his taller in Cuernavaca in Mexico, and 3) newly developed techniques well fitted to the US environment. |
|||||||||||
書誌情報 |
国立民族学博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Ethnology 巻 23, 号 1, p. 1-34, 発行日 1998-10-30 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国立民族学博物館 | |||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||
出版者 | National Museum of Ethnology | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0385-180X | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN00091943 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |