@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004133, author = {黒田, 悦子 and Kuroda , Etsuko}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Oct}, note = {本稿はメキシコ系アメリカ人の壁画活動を素描するものである。メキシコの オロスコ,リベラ,シケイロスはアメリカ合衆国においても制作し,シケイロ スの画風と技術がチカノ(政治的に目覚めたメキシコ系の人々)に影響力を持 ち,1960-70年代に独特の民衆のための壁画が生まれた。このチカノ壁画の伝 統は80-90年代にも受け継がれているが,早くも70年代にはパフォーマソスに よる「歩く壁画」で壁画の表現上の限界を批判するグループが現れ,90年代に は作家は「移動用壁画」を描いて美術館などに展示する機会をえている。, This is a summary article on the murals created by Mexican- Americans from the 1960s to the 1990s. The purpose is to provide the Japanese audience with a general perspective of the Mexican-American murals from their origin to the present-day forms, through a period of creative criticism. 1. The activities of Orozco, Rivera, and Siqueiros in the United States in the 1920s-30s are briefly summarized, with the tentative conclusion that Siqueiros may have had a major impact on the Chicano mural painters for three reasons: 1) political activism, 2) group painting including non-professionals and his taller in Cuernavaca in Mexico, and 3) newly developed techniques well fitted to the US environment.}, pages = {1--34}, title = {チカノ壁画から美術館のための「移動用壁画」へ : メキシコ系アメリカ人の抵抗の表現(素描)}, volume = {23}, year = {1998}, yomi = {クロダ, エツコ} }