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フェミニズムと宗教の陥穽 : 上ビルマ村落における女性の宗教的実践の事例から
https://doi.org/10.15021/00003917
https://doi.org/10.15021/00003917a238c75a-7fc9-4e6b-840e-cdb2df99d5ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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34-1_iikuni.pdf (1.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2010-07-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | フェミニズムと宗教の陥穽 : 上ビルマ村落における女性の宗教的実践の事例から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The gaping abyss between feminism and religion : Religious practice of women in a village in Upper Burma (Myanmar) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 女性の宗教的実践 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 上座仏教 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 精霊(ナッ)信仰 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 積徳行為 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 上ビルマ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Religious practices of women | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Theravāda Buddhism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Spirit (Nat) worship | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Merit Making practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Upper Burma (Myanmar) | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15021/00003917 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
飯國, 有佳子
× 飯國, 有佳子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | これまで女性と宗教のかかわりは,女性に対する不当な価値観や不平等な社 会構造の形成に加担するものとして宗教を批判するフェミニズムからも,フェ ミニズムに抵抗を示す保守的な宗教学からも,研究対象として等閑視されてき た。そこで本論文では,上ビルマ村落において上座仏教を信仰する女性の視点 から宗教をみなおすことで,両者の相克を克服し,宗教の男性中心主義性に対 峙する方策を探る。事例からは,男女の宗教的位階の差は仏教儀礼において顕 在化するが,村の宗教組織や世帯単位の仏教的責務では男女間に明確な優劣は 見られず,むしろ女性の経験と参加が必要不可欠なことが明らかとなった。し かも女性は,仏教儀礼において女性に顕著な跪拝行為を,仏教の男性中心主義 性の証左とせず,自らの宗教的劣位を相対化させるものと捉えていた。こうし た女性の見方は,教義を軸に女性の劣位を本質化してきた宗教研究からも,宗 教を切り捨てるフェミニズムの立場からも注目されてこなかったものである。 ここから,両者の陥穽を乗り越えるには当事者たる女性の声や内発的な変化の 可能性を丹念に拾うことが重要といえる。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | As a research subject, religious women’s views and practices have received little attention from either feminist studies, which criticize the maleoriented nature of religion and avoid discussion of religious women or conservative religious studies, which no more than marginally accept feminism. This paper explores how the masculinity of religion may be confronted in order to reduce friction between feminism and religious studies from the perspective of women, who practice Theravāda Buddhism, in a village in Upper Burma (Myanmar). Despite remarkable male chauvinism in the Buddhist rituals, such as the frequency of bows called gádaw, this study reveals that some women think themselves superior to men in terms of merit making, as women take on important religious roles at both the village and household levels. Other women regard the frequency of bows not as demonstrating the religious inferiority of females but as a merit-making act and evidence of their devoutness. Although a subtle case, such interpretations that women make about gádaw indicate the possibility of change from within the male-oriented nature of Buddhism. It is not doctrinal interpretation but the voices and practices of women in religion that are important for bridging the gap between feminism and religion. |
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書誌情報 |
国立民族学博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Ethnology 巻 34, 号 1, p. 87-129, 発行日 2009-10-30 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国立民族学博物館 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Museum of Ethnology | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0385-180X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00091943 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article |