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レバノン南部の聖者アル・ホドル崇敬にみられる「聖者の占有」とその背景 : 歴史的パレスチナとの比較から
https://doi.org/10.15021/00003802
https://doi.org/10.15021/000038027b50d55b-c45e-4af7-8f82-6ab5a50303dc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
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公開日 | 2015-04-01 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | レバノン南部の聖者アル・ホドル崇敬にみられる「聖者の占有」とその背景 : 歴史的パレスチナとの比較から | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | “Possession of a Saint” and Its Background : Comparing Examples of the Veneration of Sayyidnā al-Khader/al-Khodor in Southern Lebanon and Historical Palestine | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 聖者崇敬|ナショナリズム|イスラーム|レバノン|パレスチナ | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | saint veneration|nationalism|Islam| Lebanon|Palestine | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15021/00003802 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
菅瀬, 晶子
× 菅瀬, 晶子
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抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | イスラーム世界にあって,少数派のシーア派や,非ムスリムのキリスト教徒 やドルーズが多数派を占めるシャーム地方では,ムスリムと非ムスリムが混住 し,宗教・教派間の共存が保たれてきた。その状況を象徴するのが聖者崇敬の 共有であり,なかでも聖者アル・ハディル(レバノンではアル・ホドル)は, 歴史的パレスチナを中心に病の治癒や降雨,豊穣をもたらす聖者として,さか んに崇敬されてきた。ことに歴史的パレスチナでは,地元出身の英雄という点 が強調されている。 歴史的パレスチナと隣接するレバノン南部でも,アル・ハディルはアル・ホ ドルと呼ばれ,複数宗教・教派信徒によって崇敬が共有されてきた。シーア派 の村サラファンドにあるアル・ホドル・モスクには,周辺の町村からも非シー ア派の人びとが参詣に訪れる姿がみられた。しかしながら現在,村外からの参 詣はみられず,共有がそこなわれつつある。モスクも聖者崇敬の聖所というよ りもシーア派色が強くなり,アル・ホドルをシーア派の正統性を保証する聖者 と定義づけ,占有しようとする語りも出現している。このような現象の背景に は,レバノン南部と歴史的パレスチナにおけるアル・ハディル/アル・ホドル の役割の相違や,双方の自然環境と農業形態の相違が挙げられるが,ヒズブッ ラーの勢力拡大に象徴されるシーア派ナショナリズムの高揚も大きく影響をお よぼしている。レバノン南部における聖者の占有は,すでに非シーア派の周辺 住民から警戒されており,シャーム地方で培われてきた宗教・教派間の共存を 損なうおそれがある。 |
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抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The coexistence of Muslims and non-Muslims has been very common in the Shām Area. Sharing veneration for certain specific saints reflects this coexistence, and the most popular example is veneration for Sayyidnā al- Khader. He is believed to cure all diseases and bring rainfall and fertility, and especially in historical Palestine, he is admired as a local hero. Al-Khader is pronounced al-Khodor in Southern Lebanon, and he is also venerated keenly there. Al-Khodor Mosque in Sarafand, a big Shi‘ite village near Saida, used to welcome non-Shi‘ite pilgrims coming from neighboring towns and villages. However, these pilgrims ceased to visit the mosque. Now it has been renovated more as a Shi‘ite sanctuary than a saint veneration center, and a new theory has appeared, defining al-Khodor as the assurer of the orthodoxy of the Shi‘ite sect. As well as slight preexisting differences between the roles of al-Khader/al-Khodor, the natural environment and agricultural forms of historical Palestine and Southern Lebanon have had some influence on this change, but it is the rise of Shi‘ite nationalism in Southern Lebanon, symbolized by the surge of Hizbullah, that has had a really potent influence on this tendency. Leading to caution among the neighbouring Sunni Muslims and Christians, the possession of al-Khodor by Shi‘ites in Sarafand may limit the coexistence of Shi‘ites and Sunnis, Muslims and non-Muslims in the Shām area. |
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書誌情報 |
国立民族学博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Ethnology 巻 39, 号 4, p. 465-510, 発行日 2015-03-03 |
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出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 国立民族学博物館 | |||||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||||
出版者 | National Museum of Ethnology | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 0385-180X | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN00091943 | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |