ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 45巻2号

アートプロジェクトの図地転換:田んぼの「棚田化/アート化」から考える<特集 : 「協働/プロセスの人類学 : 同時代のアートをめぐる省察から」>

https://doi.org/10.15021/00009617
https://doi.org/10.15021/00009617
f55e504f-8d99-45a0-ad0b-9314c92b2ff9
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_045_2_07.pdf KH_045_2_07 (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-11-20
タイトル
タイトル アートプロジェクトの図地転換:田んぼの「棚田化/アート化」から考える<特集 : 「協働/プロセスの人類学 : 同時代のアートをめぐる省察から」>
タイトル
タイトル Figure–ground Reversal of Art Projects:Thinking from the Process of a Rice Paddy Field Becominga “Rice Terrace” or “Art”<Special Theme : Anthropology of Collaborations and Processes : From Studies of Contemporaneous Art Practices>
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 アートプロジェクト|サイトスペシフィック|協働|アカウンタビリティ|図地転換
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 art project|site-specific|cooperation|accountability|figure-ground reversal
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15021/00009617
ID登録タイプ JaLC
著者 兼松, 芽永

× 兼松, 芽永

兼松, 芽永

ja-Kana カネマツ, メイ

en Kanematsu, Mei

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 1990 年代以降,日本各地に拡大した「アートプロジェクト」は,学際性や
領域横断性によって価値づけられてきた。本稿では,あるアートプロジェクト
に関わることで農業やアート・政治などが複合的に駆動した場「棚田」を,身
体やモノ・物理的環境を含む実践的世界に向き合う人類学の見地から捉え返
す。「大地の芸術祭の里」のサイトスペシフィックな作品は,設置された場で
起きる物事や人との関係性の中で変化し続ける。「田んぼ」が棚田になってい
く過程では,アートが様々な人やもの・制度と結びつきながら,新たな現実や
イメージを生み出していくさまを明らかにする。さらに長野県北部地震後,新
たに現れた「アート」としての棚田を起点に,作品と地域のイメージが図地転
換しながら,物事を再配置する状況を分析する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Since the 1990s, art projects spread widely across regions of Japan, were
appreciated by interdisciplinarity and cross-disciplinarity. This paper presents
a re-examination of “Tanada” related to an art project: a place where agriculture,
art, and politics are driven in a complex manner from the perspective of
anthropology. Site-specific works of the “Echigo-Tsumari Art Field” continue
to change while interacting with things and people at the place in which they
were set up. The author reveals the artistic process of creating new realities
and images when rice fields are turned into rice terraces, with specific examination
of connections with various people, objects, and systems.Furthermore, starting from newly transformed Tanada after the earthquake in
northern Nagano, the author analyzes the reassembling of things while the
artwork and the image of the area are figure–ground reversed.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 45, 号 2, p. 383-422, 発行日 2020-10-30
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:16:45.663734
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3