ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 45巻2号

アート作品の譲渡不可能性 : 参加型アートとその制作プロセス<特集 : 「協働/プロセスの人類学 : 同時代のアートをめぐる省察から」>

https://doi.org/10.15021/00009612
https://doi.org/10.15021/00009612
b153cf79-c9fe-430c-bd1b-d06db4794975
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_045_2_03.pdf KH_045_2_03 (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-11-20
タイトル
タイトル アート作品の譲渡不可能性 : 参加型アートとその制作プロセス<特集 : 「協働/プロセスの人類学 : 同時代のアートをめぐる省察から」>
タイトル
タイトル Inalienability of Artworks : Participatory Art and its Production<Special Theme : Anthropology of Collaborations and Processes : From Studies of Contemporaneous Art Practices>
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 参加型アート|譲渡不可能性|作品の制作プロセス|経験|参加
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 participatory art|inalienability|process of art-making|experience|participation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15021/00009612
ID登録タイプ JaLC
著者 登, 久希子

× 登, 久希子

登, 久希子

ja-Kana ノボリ, クキコ

en Nobori, Kukiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は1990 年代以降現代美術の文脈において注目されてきた「参加型アー
ト」を取り上げ,観客による作品への「参加」の意味を譲渡不可能性の観点か
ら論じるものである。参加型アートの多くは,特定の状況や観客自身が従事す
るプロセス自体を作品として提示するものである。参加することは従来の美術
批評の方法論にはない実践であるがゆえに批評家や美術史家を当惑させてもき
た。観るだけではない直接的な「参加」を要請するアート作品を,人類学的に
どのようにとらえることができるのだろうか。本稿では作品をつくるプロセス
がアーティストや参加者たちにどのように経験されるのか,主にニューヨーク
における事例から考察していく。そして参加型アートの実践を,「譲渡不可能」
なものをつくりだそうとする試みのひとつとして再考する
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Since the 1990s, “participatory art” has been gaining attention in the
context of contemporary art. This paper presents analyses of participatory art
practices from the viewpoint of inalienability. Participatory art often situates
the processes of audience participation or a particular situation as artwork.
Participation itself has been a methodology of neither art criticism nor art history.
For that reason, critics and theorists alike are puzzled by participatory
art practices. They are at a loss for how to situate those practices to criticize
them. How should such art practices be grasped anthropologically? The
author argues how those art production processes influence artists and participants
with those case studies in New York and reconsiders participatory art
practices as manifestations of inalienability.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 45, 号 2, p. 261-296, 発行日 2020-10-30
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:16:49.154607
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

Nobori, Kukiko, 2020, Inalienability of Artworks : Participatory Art and its Production<Special Theme : Anthropology of Collaborations and Processes : From Studies of Contemporaneous Art Practices>: 国立民族学博物館 , 261–296 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3