これまで女性と宗教のかかわりは,女性に対する不当な価値観や不平等な社
会構造の形成に加担するものとして宗教を批判するフェミニズムからも,フェ
ミニズムに抵抗を示す保守的な宗教学からも,研究対象として等閑視されてき
た。そこで本論文では,上ビルマ村落において上座仏教を信仰する女性の視点
から宗教をみなおすことで,両者の相克を克服し,宗教の男性中心主義性に対
峙する方策を探る。事例からは,男女の宗教的位階の差は仏教儀礼において顕
在化するが,村の宗教組織や世帯単位の仏教的責務では男女間に明確な優劣は
見られず,むしろ女性の経験と参加が必要不可欠なことが明らかとなった。し
かも女性は,仏教儀礼において女性に顕著な跪拝行為を,仏教の男性中心主義
性の証左とせず,自らの宗教的劣位を相対化させるものと捉えていた。こうし
た女性の見方は,教義を軸に女性の劣位を本質化してきた宗教研究からも,宗
教を切り捨てるフェミニズムの立場からも注目されてこなかったものである。
ここから,両者の陥穽を乗り越えるには当事者たる女性の声や内発的な変化の
可能性を丹念に拾うことが重要といえる。
As a research subject, religious women’s views and practices have
received little attention from either feminist studies, which criticize the maleoriented
nature of religion and avoid discussion of religious women or conservative
religious studies, which no more than marginally accept feminism. This
paper explores how the masculinity of religion may be confronted in order to
reduce friction between feminism and religious studies from the perspective
of women, who practice Theravāda Buddhism, in a village in Upper Burma
(Myanmar).
Despite remarkable male chauvinism in the Buddhist rituals, such as
the frequency of bows called gádaw, this study reveals that some women
think themselves superior to men in terms of merit making, as women take
on important religious roles at both the village and household levels. Other
women regard the frequency of bows not as demonstrating the religious inferiority
of females but as a merit-making act and evidence of their devoutness.
Although a subtle case, such interpretations that women make about
gádaw indicate the possibility of change from within the male-oriented nature
of Buddhism. It is not doctrinal interpretation but the voices and practices of
women in religion that are important for bridging the gap between feminism
and religion.