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バリの歌舞劇アルジャにおける有形と無形 : 冠、身体、ストック・キャラクター<特集 : 「上演を紡ぐ人とモノ : マテリアリティの人類学と上演芸術の研究の交差点」>
https://doi.org/10.15021/00009853
https://doi.org/10.15021/00009853bbfeb985-ecba-4185-b40b-37ed7efc1cdb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KH_046_2_03 (1.5 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_default(1) | |||||
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公開日 | 2021-10-20 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | バリの歌舞劇アルジャにおける有形と無形 : 冠、身体、ストック・キャラクター<特集 : 「上演を紡ぐ人とモノ : マテリアリティの人類学と上演芸術の研究の交差点」> | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Tangible and Intangible in Arja, a Balinese Musical Dance Theater : Crown, Body, and Stock Characters<Special Theme : Humans and Things Weaving a Performance Together : Exploring an Intersection of the Anthropology of Materiality and Performing Arts Studies> | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
増野, 亜子
× 増野, 亜子 |
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ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15021/00009853 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 物質性|身体|有形と無形|冠|規範 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | materiality|body|tangible and intangible|headdress|norm | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿はバリの伝統芸能アルジャ(arja)の伝承における有形と無形の側面の 関係性を,演者の身体と冠グルンガン(gelungan)の相互作用に焦点を当てて 論じる。アルジャには常に登場する 11 の役柄(ストック・キャラクター)があ り,演者の身体的属性や冠の形状は,各役柄に固有の社会的身分,性別,性質 によって規定されている。これらのストック・キャラクターは演者の身体と冠 が一時的に結合することで,有形の存在として舞台上に生み出される一方,上 演前や終演後に両者が分離している間は,無形の規範的な概念としてしか存在 しない。 演者の身体と冠のモノとしての持続性,そして両者が上演の前後においても 配役や稽古,供物や儀礼などの実践を通して相互関係をもち続けることによっ て,ストック・キャラクターの一貫性が維持される。その半面,両者の可塑性 と多様性は,ストック・キャラクターの規範性を漸次的に修正し,伝承全体を 変容させていく側面も持っている。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article presents examination of the tangible and the intangible in the transmission process of arja, a traditional Balinese musical theater, particularly addressing the interaction of a performer’s body and their gelungan (crown or headdress). Eleven stock characters that appear in every arja story prescribe the performers’ physical characteristics and the gelungan design representing the characters’ personality, gender, and social status. They appear as a tangible and material presence only through the temporary synthesis of performer and gelungan. By contrast, they exist only as intangible norms before and after the performance, when the combination is dissolved. The enduring physicality of gelungan and performers’ bodies, and their interaction maintained even outside the performance through the practices of casting, rehearsal, offerings, and rituals, safeguard the stock characters’ consistency, although their variety and malleability gradually recast normative models of the characters, thereby transforming the tradition over the long run. |
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書誌情報 |
国立民族学博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Ethnology 巻 46, 号 2, p. 277-309, 発行日 2021-09-30 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国立民族学博物館 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Museum of Ethnology | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0385-180X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00091943 |