ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 45巻3号

過程の中の竹製パンパイプと間に合わせのレコーディング・スタジオ : ソロモン諸島アレアレの在来楽器をめぐる音楽的媒介

https://doi.org/10.15021/00009642
https://doi.org/10.15021/00009642
c4a4ba07-4da8-46fb-9d8e-b3e0e2e4ee49
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_045_3_03.pdf KH_045_3_03 (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_default(1)
公開日 2021-02-18
言語
言語 jpn
タイトル
タイトル 過程の中の竹製パンパイプと間に合わせのレコーディング・スタジオ : ソロモン諸島アレアレの在来楽器をめぐる音楽的媒介
タイトル
タイトル Bamboo Panpipes in Processes and a Makeshift Recording Studio : Musical Mediation over Indigenous Instruments in ’Are’are, Solomon Islands
言語 en
著者 佐本, 英規

× 佐本, 英規

佐本, 英規

ja-Kana サモト, ヒデノリ

en Samoto, Hidenori

Search repository
ID登録
ID登録 10.15021/00009642
ID登録タイプ JaLC
キーワード
主題Scheme Other
主題 音楽的媒介|グローバル化|混淆化|さかさまの人類学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 musical mediation|globalization|hybridization|reverse anthropology
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 2013 年 10 月,ソロモン諸島マライタ島南部アレアレの熱帯雨林に即製のレ
コーディング・スタジオが出現した。本論文は,アレアレの在来楽器である竹
製パンパイプと即製のレコーディング・スタジオをめぐる一連の出来事の検討
を通じ,グローバル化時代のアレアレの在来楽器が混淆化する様相を論じる。
着目するのは,一方で在来の竹製パンパイプを取り込み同時代の音楽を生み出
そうとする人びとの制作と,他方でグローバル化時代の音楽を組み入れつつ在
来の竹製パンパイプを作り直そうとする人びとの制作との対称的な関係であ
る。民族誌の最後の局面では,それぞれの制作が即製のレコーディング・スタ
ジオで時空間を共有する状況が示される。そこでは,プロデューサーとエンジ
ニア,演奏者といった人びとが,レコーディングという共通の出来事に臨みつ
つ,それぞれの意図の実現に向けて各々の制作行為に取り組む様相に焦点があ
てられる。最終的に,グローバル化時代において異なる者同士が出会い,ひと
つの出来事を共有することの困難と可能性の一端が,音楽をめぐる媒介の営為
に関する考察を通して示唆される。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In October 2013, an ad hoc recording studio appeared in the tropical
rainforest in ’Are’are of the southern part of Malaita Island, Solomon Islands.
This article presents analyses of a series of events that occurred there andpresents discussion of “global encounters” between indigenous music and the
music industry. The encounter of music is achieved from aspects of contact
through activities, objects, and technologies that comprise music as events.
The author particularly addresses the act of mediation to realize “music” for
each. In doing so, the recording participants make and use objects such as
studio materials and musical instruments as media. For ethnographic descriptions, the author presents a process by which people with different interests,
such as producers, engineers, and performers, negotiate and compromise over
the “music” for each other and partly share one event. Ultimately, by considering musical mediation, different peoples in the globalization era can
encounter each other and share an event while shifting centrality
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 45, 号 3, p. 471-516, 発行日 2021-01-28
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:58:42.266626
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3