WEKO3
アイテム
ラームナガルの宗教劇ラーム・リーラーに関する研究資料
https://doi.org/10.15021/00004034
https://doi.org/10.15021/00004034d586339d-ee34-468c-af75-713a102f4e9a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-02-16 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ラームナガルの宗教劇ラーム・リーラーに関する研究資料 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Research Materials on the Religious Play “Rāmlīlā” in Ramnagar | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ラーマーヤナ|ラームチャリットマーナス|ラームナガル|ラーム・ リーラー | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Ramayana|Ramcharitmanas|Ramnagar|Ramlila | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.15021/00004034 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
長崎, 広子
× 長崎, 広子
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | インドの聖地バナーラスの対岸にある町ラームナガルでは,毎年ラーマ物 語の野外劇ラーム・リーラーが藩王によって開催され,これは北インドで最も 壮麗な宗教劇として知られている。熱狂的な祭は1 ヶ月間続き,期間中ラーマ 神をはじめとするヒンドゥー教の神々が町に滞在し,華麗な遊戯を繰り広げる と考えられている。町全体が神々の世界をうつす劇場となり,ヴィシュヌ神の 5人の化身を演じる少年は文字通り神として扱われる。本稿は,ラームナガル のラーム・リーラーの祭をとりあげ,そこにみられる演出,演技,劇空間,時 空の特色,さらには祭の背景にある宗教的な教化の意味や藩王の支配力に関す る研究資料として提供しようとするものである。 |
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The annual Rāmlīlā - ‘Rama’s play’ - of Ramnagar is known as the grandest of the open-air religious plays in North India. Ramnagar is on the eastern bank of the Ganges opposite to Banaras, and this play is performed under the patronage of the Maharaja of Banaras. The performance extends over one month immersed in religious zeal, and during this period the deities of the Ramayana are considered to stay in Ramnagar, reproducing their holy play. The whole city is transformed into a theater which represents the divine universe, and the five boys who play the roles of the deities are regarded as actual incarnations of the god Vishnu. This paper first describes the details of the play, in particular how it is produced and performed, and how the actors, staff, audience and patron take part in it. I then present research materials on the theatrical setting of the play and its religious symbolism, and the significance of the play for the ruler and his subjects. |
|||||||||||
書誌情報 |
国立民族学博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Ethnology 巻 27, 号 4, p. 753-788, 発行日 2003-03-28 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国立民族学博物館 | |||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||
出版者 | National Museum of Ethnology | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0385-180X | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN00091943 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |