ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 37巻3号

インド音楽の近代化とマスメディア : ラジオ放送が北インド古典音楽と音楽家の生活世界に与えたインパクト

https://doi.org/10.15021/00003847
https://doi.org/10.15021/00003847
09e44747-bf84-4312-967a-fbc1c742db3b
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_037_3_04.pdf KH_037_3_04.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-04-19
タイトル
タイトル インド音楽の近代化とマスメディア : ラジオ放送が北インド古典音楽と音楽家の生活世界に与えたインパクト
タイトル
タイトル Modernization of Indian Music and Role of Mass Media : The Impact of Broadcasting on Hindustani Music and the Socio-musical Life of Musicians
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 北インド古典音楽(ヒンドゥスターニー音楽)|音楽放送|全インド・ラジオ放送|レコードおよび映画産業|インドのマスメディア
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 North Indian Classical Music (Hindustani Music)|Music Broadcasting|All India Radio (AIR)|Record and Movie Industry|Mass Media in India
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15021/00003847
ID登録タイプ JaLC
著者 田森, 雅一

× 田森, 雅一

田森, 雅一

ja-Kana タモリ, マサカズ

en Tamori, Masakazu

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 19 世紀末期以降の英国植民地支配下におけるナショナリズムの高揚のなか,
北インド古典音楽(ヒンドゥスターニー音楽)の改革者たちは,その音楽を国
民音楽化するにあたって,伝統的な流派であり社会組織であるガラーナーに伝
わる音楽財産を収集・分析してその理論と歴史を体系化しようと試みた。そし
て,ガラーナーに伝わる口頭伝承としての音楽財産の記譜化や出版活動,全国
的な音楽会議や学校教育活動などを展開していった。一方,ガラーナーの音楽
を育んだ宮廷の庇護を失った楽師とその末裔たちは,新たなパトロンを探して
いた。
 本稿は,そのような古典音楽の国民音楽化の流れと時期を同じくするマスメ
ディアと音楽産業の変化,とくに20 世紀中葉において飛躍的に発展を遂げた
ラジオ放送(All India Radio)が音楽家たちの新たなパトロンとして,ヒンドゥ
スターニー音楽とガラーナーの近代化,そして音楽家の社会生活に与えたイン
パクトについて整理と検討を試みる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The pioneers of North Indian Classical Music (Hindustani Music) made
efforts to systematize and standardize the theory and reconstruct the history
of Indian music by gathering and analyzing the musical assets of gharānās,
the traditional schools and social organizations of Hindustani music, to make
it a national music in the vein of the nationalism which had grown from the
end of the 19th Century under British rule. They developed specific activities;
devising notations to preserve the oral traditions of each gharānā, publishing
the various musical materials, holding a series of nationwide music conferences
and popularizing classical music in higher education. At the same time,
gharānedār musicians who had lost their relationship with the courts of rājas
and nawābs, the traditional patrons of gharānās, were seeking new patrons.
This paper is an attempt at an anthropological and socio-historical study
to examine the impact of the development of the mass media and the music
industry at around the same period as the above mentioned activities, the middle
of the 20th Century. I will be emphasizing the role of All India Radio as a
new patron of musicians through its broadcasting and its impact on the modernization
of Hindustani music, its gharānās and the socio-musical life of
musicians.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 37, 号 3, p. 359-391, 発行日 2013-03-01
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:22:26.571010
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3