ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 46巻2号

バリの歌舞劇アルジャにおける有形と無形 : 冠、身体、ストック・キャラクター<特集 : 「上演を紡ぐ人とモノ : マテリアリティの人類学と上演芸術の研究の交差点」>

https://doi.org/10.15021/00009853
https://doi.org/10.15021/00009853
bbfeb985-ecba-4185-b40b-37ed7efc1cdb
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_046_2_03.pdf KH_046_2_03 (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_default(1)
公開日 2021-10-20
言語
言語 jpn
タイトル
タイトル バリの歌舞劇アルジャにおける有形と無形 : 冠、身体、ストック・キャラクター<特集 : 「上演を紡ぐ人とモノ : マテリアリティの人類学と上演芸術の研究の交差点」>
タイトル
タイトル Tangible and Intangible in Arja, a Balinese Musical Dance Theater : Crown, Body, and Stock Characters<Special Theme : Humans and Things Weaving a Performance Together : Exploring an Intersection of the Anthropology of Materiality and Performing Arts Studies>
言語 en
著者 増野, 亜子

× 増野, 亜子

増野, 亜子

ja-Kana マシノ, アコ

en Mashino, Ako

Search repository
ID登録
ID登録 10.15021/00009853
ID登録タイプ JaLC
キーワード
主題Scheme Other
主題 物質性|身体|有形と無形|冠|規範
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 materiality|body|tangible and intangible|headdress|norm
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿はバリの伝統芸能アルジャ(arja)の伝承における有形と無形の側面の
関係性を,演者の身体と冠グルンガン(gelungan)の相互作用に焦点を当てて
論じる。アルジャには常に登場する 11 の役柄(ストック・キャラクター)があ
り,演者の身体的属性や冠の形状は,各役柄に固有の社会的身分,性別,性質
によって規定されている。これらのストック・キャラクターは演者の身体と冠
が一時的に結合することで,有形の存在として舞台上に生み出される一方,上
演前や終演後に両者が分離している間は,無形の規範的な概念としてしか存在
しない。
 演者の身体と冠のモノとしての持続性,そして両者が上演の前後においても
配役や稽古,供物や儀礼などの実践を通して相互関係をもち続けることによっ
て,ストック・キャラクターの一貫性が維持される。その半面,両者の可塑性
と多様性は,ストック・キャラクターの規範性を漸次的に修正し,伝承全体を
変容させていく側面も持っている。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article presents examination of the tangible and the intangible in the
transmission process of arja, a traditional Balinese musical theater, particularly addressing the interaction of a performer’s body and their gelungan
(crown or headdress). Eleven stock characters that appear in every arja story
prescribe the performers’ physical characteristics and the gelungan design
representing the characters’ personality, gender, and social status. They appear
as a tangible and material presence only through the temporary synthesis of performer and gelungan. By contrast, they exist only as intangible norms
before and after the performance, when the combination is dissolved.
The enduring physicality of gelungan and performers’ bodies, and their
interaction maintained even outside the performance through the practices of
casting, rehearsal, offerings, and rituals, safeguard the stock characters’ consistency, although their variety and malleability gradually recast normative
models of the characters, thereby transforming the tradition over the long run.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 46, 号 2, p. 277-309, 発行日 2021-09-30
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:16:51.789417
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3