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  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 44巻3号

普遍主義の響宴 : アナガーリカ・ダルマパーラと神智協会

https://doi.org/10.15021/00009480
https://doi.org/10.15021/00009480
93072951-138f-48b4-9fed-73f21d23066b
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_044_3_01.pdf KH_044_3_01 (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_default(1)
公開日 2020-01-23
言語
言語 jpn
タイトル
タイトル 普遍主義の響宴 : アナガーリカ・ダルマパーラと神智協会
タイトル
タイトル Symposion of Universalists : Anagarika Dharmapala and Theosophy
言語 en
著者 杉本, 良男

× 杉本, 良男

en Sugimoto, Yoshio

ja 杉本, 良男

ja-Kana スギモト, ヨシオ


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ID登録
ID登録 10.15021/00009480
ID登録タイプ JaLC
キーワード
主題Scheme Other
主題 スリランカ|セイロン|ダルマパーラ|神智主義|仏教ナショナリズム
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Sri Lanka|Ceylon|Dharmapala|theosophy|Buddhist nationalism
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 小論は,スリランカ(セイロン)の仏教改革者アナガーリカ・ダルマパーラ
における神智主義の影響に関する人類学的系譜学的研究である。ダルマパーラ
は4 度日本を訪れ,仏教界の統合を訴えるとともに,明治維新以降の目覚まし
い経済・技術発展にとりわけ大きな関心を抱き,その成果をセイロンに持ち帰
ろうとした。実際,帰国後セイロンで職業学校などを創設して,母国の経済・
技術発展に貢献しようとした。そこには,同じく伝統主義者としてふるまった
マハートマ・ガンディーと同様に,根本的に近代主義者としての性格が見えて
いる。ところで,一連のダルマパーラの活動の手助けをしたのは,神智協会の
メンバーであったこと,さらには生涯を通じて神智主義,神智協会の影響が決
定的に重要であったことは,これまでそれほど深くは論じられてこなかった。
しかし,ケンパーが言うようにダルマパーラにおける神智主義が世上考えられ
ているよりはるかにその影響が決定的であったことは否定すべくもない。さら
に,神智協会が母体となってセイロンに創設された仏教神智協会は,ダルマ
パーラの大菩提会とは仇敵のような立場ではあったが,ともに仏教ナショナリ
ズムを強硬に主張した点では共通していた。仏教神智協会には,S.W.R.D. バ
ンダーラナーヤカ,ダッドリー・セーナーナーヤカ,J.R. ジャヤワルダナな
ど,長く独立セイロン,スリランカを支えた指導者が集まっていた。その後の
過激派集団JVP への影響も含めて,神智主義の普遍宗教理念が,逆に生み出
したさまざまな分断線は,現在まで混乱を招いている。同じように,インド・
パキスタン分離を避けられなかったマハートマ・ガンディーとともに,神智主
義,秘教思想を媒介にしたその「普遍主義」の功罪について,その責めを問う
というよりは,たとえそれが意図せざる帰結ではあっても,その背景,関係
性,経緯などを解きほぐす系譜学的研究に委ねて,問い直されるべき立場にあ
る。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This anthropological, genealogical study examines Sinhala Buddhist
nationalism in Sri Lanka after the influence of Anagarika Dharmapala
(1864–1933), an internationally reputed, Buddhist reformist and Sinhala
nationalist of Ceylon. During his life, which was devoted entirely to the propagation
of Buddhism and militant Sinhala-Arya Buddhist nationalism, he visited
Japan four times, 1889, 1893, 1902, and 1913. The connection between
Japan and Dharmapala was established through the Theosophical Society,
founded in 1875 in New York, later shifted to Madras in 1879. As Dr.
Stephen Kemper rightly pointed out, Dharmapala was much more deeply
influenced by theosophy than scholarly accounts have averred. His family
was devoutly Buddhist and Theosophist. At the age of 16, Dharmapala first
met co-founders of the Theosophical Society, “Madame” Blavatsky and
‘Colonel’ Olcott, in Colombo in 1880. He joined the Society in 1884, and left
for Madras to assist the work of Blavatsky and Olcott. However, tensions
arose in his relationship with the Society, particularly with Olcott, mainly
because of his progressive identification with the Buddhist cause after foundation
of the Maha Bodhi Society in 1891.
Although Dharmapala had great sympathy for Japan, he did not later
make much headway in Japan. The main reason underpinning the failure of
Dharmapala’s project for a unified Buddhist mission in Japan based on the
cooperation of all the Buddhist sects was the Mahayana–Theravada schism
and severe sectarian conflicts. As a modernist, he was concerned about
Japanese economic and technological development after the Meiji Revolution
as well as Buddhist revivalist and reformist. Dharmapala founded the
Hewavitarana Industrial Centre as the first industrial training school in the
country. His idea was a fusion of modern technology and economic development
with traditional Theravada Buddhist values. Both Anagarika
Dharmapala and Mahatma Gandhi (1869–1948) were from merchant background
families of South Asia under British colonial rule. As elite nationalists,
they held paradoxical beliefs about British and Western modernism with
traditional religious universalism based on traditional Hindu and Buddhist
ideas.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 44, 号 3, p. 445-534, 発行日 2020-01-06
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
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Ver.1 2023-06-20 17:16:39.010642
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杉本, 良男, 2020, Symposion of Universalists : Anagarika Dharmapala and Theosophy: 国立民族学博物館, 445–534 p.

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