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  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 42巻3号

北インドにおける婚資婚再考 : ラージャスターン州西部に暮らすジョーギーの姻戚関係を事例に

https://doi.org/10.15021/00008956
https://doi.org/10.15021/00008956
09c03316-63ec-4fa3-8532-6d0d3a21f0a2
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_042_3_01.pdf KH_042_3_01 (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_default(1)
公開日 2018-03-22
言語
言語 jpn
タイトル
タイトル 北インドにおける婚資婚再考 : ラージャスターン州西部に暮らすジョーギーの姻戚関係を事例に
タイトル
タイトル Re-Examining the Bride-Wealth Marriage in North India : A Case Study of Affinal Relationships among the Jogis in Western Rajasthan
言語 en
著者 中野, 歩美

× 中野, 歩美

中野, 歩美

ja-Kana ナカノ, アユミ

en Nakano, Ayumi

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ID登録
ID登録 10.15021/00008956
ID登録タイプ JaLC
キーワード
主題Scheme Other
主題 インド|ラージャスターン|ジョーギー|姻戚|婚資|互酬性
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 India|Rajasthan|Jogis|affine|bride-wealth|reciprocity
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,ブラーマン的な価値体系のなかで周縁化されてきた北インドにおけ
る婚資婚を,北西インドのラージャスターン州に暮らすジョーギーの人びとの
婚姻実践から再考するものである。花嫁を至高の贈り物とするカンニャーダー
ンというブラーマン的な理念においては,婚資を受け取る婚姻形式はアースラ
婚として非難され,そうした見方が研究者のあいだでも内面化されてきた。そ
れを踏まえ本稿では,ジョーギーの人びとの婚約交渉やその後の婚資の実践と
いった婚姻過程に注目し,いかに姻戚間の動態的な関係が生成されていくのか
を検討する。そこで明らかとなるのは,サンバールと呼ばれる婚資の実践が単
なる反対贈与のための場ではなく,当事者の親同士が適切な姻戚としての振る
舞いをおこなうことで信頼関係を構築する場になっているという点である。結
婚後には非対称な姻戚関係は,一切の義務を負わない対等な関係へと移行す
る。ここからジョーギーたちの姻戚関係の構築方法は,一時的な非対称性を作
り出すことで互酬性を誘発し、その反対贈与の実践を通じて新たに信頼にもと
づいた均衡関係を生成するものだといえる。それは、互酬性の否定によって自
己を上位に他者を下位に位置づけることで自らの価値を高めようとする〈序列
化の論理〉とは異なる論理にもとづいている。本稿ではそれを,〈均衡化の論
理〉として提示した。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article presents a re-examination of marriage by bride-wealth marginalized
from the view of the Brahmanical ideology in northern India, by
particularly addressing marital practices among the Jogis in western
Rajasthan. The mode of bride-wealth marriage had been criticized as ‘Asura
form’ under the Brahmanical ideology of Kanyādān, which sets bride as a
supreme gift to the groom’s family. Such a perspective has been commonly
accepted by researchers as well. As described herein, we look at the several
ethnographic data on the process of the marriage such as engagement negotiation
and the bride-wealth among the Jogis, and deliberate the dynamism of
the affinal relationship. It indicates that the main practice of bride-wealth
called saṃbhāl provides the occasion not only for groom’s parents to give
bride-wealth but for both parents to cultivate a reliable and friendly relationship
between affines( giṇāyat). After the marriage ceremony, their relationship
shifts to become entirely balanced and respectful, where no obligation
has ever been given. As such, Jogis’ mode of constructing the affinal relationship
which induces reciprocity as a gift exchange by creating temporary
asymmetry and anew generating an equilibriums and a reliable relationship
through saṃbhāl. It is based on the different logic from the Brahmanical
‘logic of hierarchy’ associated with denial of reciprocity, which fixes its own
value as paramount and others as inferior. We define the Jogis’ mode as the
‘logic of equilibrium’.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 42, 号 3, p. 271-320, 発行日 2018-02-28
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385-180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
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Ver.1 2023-06-20 17:14:58.866582
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Nakano, Ayumi, 2018, Re-Examining the Bride-Wealth Marriage in North India : A Case Study of Affinal Relationships among the Jogis in Western Rajasthan: 国立民族学博物館, 271–320 p.

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