@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00007838, author = {中野, 歩美 and Nakano, Ayumi}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Feb}, note = {本稿は,ブラーマン的な価値体系のなかで周縁化されてきた北インドにおけ る婚資婚を,北西インドのラージャスターン州に暮らすジョーギーの人びとの 婚姻実践から再考するものである。花嫁を至高の贈り物とするカンニャーダー ンというブラーマン的な理念においては,婚資を受け取る婚姻形式はアースラ 婚として非難され,そうした見方が研究者のあいだでも内面化されてきた。そ れを踏まえ本稿では,ジョーギーの人びとの婚約交渉やその後の婚資の実践と いった婚姻過程に注目し,いかに姻戚間の動態的な関係が生成されていくのか を検討する。そこで明らかとなるのは,サンバールと呼ばれる婚資の実践が単 なる反対贈与のための場ではなく,当事者の親同士が適切な姻戚としての振る 舞いをおこなうことで信頼関係を構築する場になっているという点である。結 婚後には非対称な姻戚関係は,一切の義務を負わない対等な関係へと移行す る。ここからジョーギーたちの姻戚関係の構築方法は,一時的な非対称性を作 り出すことで互酬性を誘発し、その反対贈与の実践を通じて新たに信頼にもと づいた均衡関係を生成するものだといえる。それは、互酬性の否定によって自 己を上位に他者を下位に位置づけることで自らの価値を高めようとする〈序列 化の論理〉とは異なる論理にもとづいている。本稿ではそれを,〈均衡化の論 理〉として提示した。, This article presents a re-examination of marriage by bride-wealth marginalized from the view of the Brahmanical ideology in northern India, by particularly addressing marital practices among the Jogis in western Rajasthan. The mode of bride-wealth marriage had been criticized as ‘Asura form’ under the Brahmanical ideology of Kanyādān, which sets bride as a supreme gift to the groom’s family. Such a perspective has been commonly accepted by researchers as well. As described herein, we look at the several ethnographic data on the process of the marriage such as engagement negotiation and the bride-wealth among the Jogis, and deliberate the dynamism of the affinal relationship. It indicates that the main practice of bride-wealth called saṃbhāl provides the occasion not only for groom’s parents to give bride-wealth but for both parents to cultivate a reliable and friendly relationship between affines( giṇāyat). After the marriage ceremony, their relationship shifts to become entirely balanced and respectful, where no obligation has ever been given. As such, Jogis’ mode of constructing the affinal relationship which induces reciprocity as a gift exchange by creating temporary asymmetry and anew generating an equilibriums and a reliable relationship through saṃbhāl. It is based on the different logic from the Brahmanical ‘logic of hierarchy’ associated with denial of reciprocity, which fixes its own value as paramount and others as inferior. We define the Jogis’ mode as the ‘logic of equilibrium’.}, pages = {271--320}, title = {北インドにおける婚資婚再考 : ラージャスターン州西部に暮らすジョーギーの姻戚関係を事例に}, volume = {42}, year = {2018}, yomi = {ナカノ, アユミ} }