ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立民族学博物館研究報告
  2. 41巻2号

敦煌莫高窟の西魏代における石窟空間構成 : 千仏図の描写設計を中心として

https://doi.org/10.15021/00008441
https://doi.org/10.15021/00008441
741ad6fa-f44a-44b9-88d5-bb88a8466d68
名前 / ファイル ライセンス アクション
KH_041_2_02.pdf KH_041_2_02 (56.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_default(1)
公開日 2017-04-06
言語
言語 jpn
タイトル
タイトル 敦煌莫高窟の西魏代における石窟空間構成 : 千仏図の描写設計を中心として
タイトル
タイトル Formation of Buddhist Cave Spaces in Western Wei Dynasty at Dunhuang Mogao Grottoes, China : Drawing Design of Thousand Buddha Motif
言語 en
著者 末森, 薫

× 末森, 薫

末森, 薫

ja-Kana スエモリ, カオル

en Suemori, Kaoru

Search repository
ID登録
ID登録 10.15021/00008441
ID登録タイプ JaLC
キーワード
主題Scheme Other
主題 中国仏教美術|敦煌莫高窟|西魏|石窟空間構成|千仏図の描写設計
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Chinese Buddhist Art|Dunhuang Mogao Grottoes|Western Wei|Cave Space
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 中国甘粛省敦煌市の郊外に位置する仏教遺跡・莫高窟では,西魏代(六世紀
前半)に,漢式の服制や中国古来の伝統的図案など,中国固有の特色を強くあ
らわした造形が取り入れられた。中国固有の要素が多く取り入れられた歴史
的・思想的な背景については,新たな要素の受容が顕著である第285 窟を中心
として,これまでにも数多くの研究がおこなわれている。一方,第285 窟以外
の西魏代に造営された石窟では,西魏以前から踏襲する莫高窟に伝統的な要素
も多く認められる。そのひとつに,配列・配色によって規則性を備える千仏図
がある。西魏の時代における石窟造営の諸相を理解するためには,新たにもち
こまれた要素のみならず,規則性を備える千仏図をはじめとした莫高窟に既存
であった要素が,石窟空間においてどのように機能しているかを理解すること
が不可欠となる。本稿では,規則性を備える千仏図が壁面の広い面積に描かれ
る第248,249,288 窟を主な対象として,各窟の空間を構成する諸要素を整理
し,規則性を備える千仏図の石窟空間における機能を解釈する。そして,西魏
窟の空間構想や造営者の特徴について一考を提示する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 During the Western Wei dynasty (535–556 C.E.) in the Mogao Grottoes,
several images and styles originating from China were introduced to the
cave art, such as Chinese style clothing and traditional motifs from ancient
China. Many studies have focused on the historical or ideological background
of these arts, especially on Cave 285 of which the statue and murals indicate
a strong influence from Chinese culture. On the other hand, many elements
were derived from before the Western Wei dynasty. One of the derived
elements is the Thousand Buddha motif, which repeats rows of seated Buddha
figures with a regular coloring pattern. To understand the characteristics
of the cave construction in the Western Wei dynasty, it is significant to understand
how the Buddhist cave spaces were formed by both newly introduced
elements and elements derived from older origins. The wide internal spaces of
Cave 248, Cave 249 and Cave 288, which were assumed to have been constructed
in the Western Wei dynasty, are decorated by the Thousand Buddha
motif. This paper reveals the functions of the Thousand Buddha motif
depicted in these three caves through analyzing the formation of the caves
such as the cave structure, allocation of the statue and murals, and the drawing
design of the Thousand Buddha motif. This paper also indicates the
concept of cave construction in the Western Wei dynasty as well as the characteristics
of the groups engaged in constructing the caves in this period.
書誌情報 国立民族学博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Ethnology

巻 41, 号 2, p. 127-193, 発行日 2017-03-10
出版者
出版者 国立民族学博物館
出版者(英)
出版者 National Museum of Ethnology
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0385180X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00091943
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:58:19.805312
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3