人工物(artifact)の製作技術の研究は,材料や製作用具の特定や,工程の同
定に止まるものではない。製作者は材料や製作用具に関する詳細な知識をもち,
また製作物の形態や構造に関するデザインを行う必要がある。しかし技術的な
知識とは,具体的な行為の中で,材料と製作用具を工程に沿って操作するため
の実践的知識なのである。また結果として生み出される人工物は,「青写真的」
デザインが単に物質に鋳型のように上乗せされてできるものではない。
製作者は組織化された身振りによって素材の性質と絶えず対話を行い,偶発
的な問題に対応しながら,ある一定の範囲で目指す構造や形態にたどり着くの
である。製作工程では種々の決裁(decision-making)ないし意志決定が行われる
が,それにはほとんど無意識の体の反応から,意識的あるいは組織的な行動に
至るまで多層的に階層化した構造が見られる。またその意志決定の階梯は人工
物を作る素材や目指す製品の形態や構造によって異なってくることが予想され
る。
本稿で取り上げるソロモン諸島の貝ビーズ製作は,貝を削って行うビーズの
製作という減算的過程と,ビーズを組み上げるという加算的あるいは構成的な
過程の結合で成り立つ。人々は習得した身体技法を通して作業を行ってゆくが,
今日,製作の各工程において,材料の貝殻や中間段階の貝ビーズの調達に複雑
な流通経路が形成されている。人々はこのような経路を使って,さまざまな計
画的ないし偶発的な需要に対して臨機応変な対応をしている。
このように,無意識的なあるいは条件付けられた身振りから,材料調達に関
する組織的な発案に至るまで,総体的に見ることで初めて技術の動態が理解で
きる。技術とは社会的に蓄積された知識であり,製作者の技能の習得から,材
料調達の仕組みに至るまで,一定の行動パターンを生み出す一種の制度と考え
ることが有効であろう。
操作連鎖論的モデルは人工物の製作工程研究にきわめて有効な方法である
が,狭義の「工程の記述」に矮小化せずに,上記のような制度的な側面を含め
るべく拡張し,再構築すべきであろう。
No study of the technology of making artifacts should be limited to the
identification of raw materials, tools and work stages, since artisans have a
detailed knowledge of materials and equipment as well as a kind of blueprint
of the form and structure of the intended artifacts. Artifacts are not created,
however, just by imposing “blueprints” on the material (e.g., Ingold 2000a).
Technical knowledge must be used to operate on materials with tools in a
series of gestures through a working process (e.g., Lemonnier 1992).
Artisans, with trained physical skills, continuously dialog with the quality
of their materials, cope with contingent problems, and aim to arrive at an
intended form within an acceptable range. In this process, a variety of decisions
are made (e.g., Carr 1995). Those decisions are, however, hierarchically
organized, ranging from almost unconscious (or automatic) bodily responses
to conscious and planned behavior and judgments. Also the decision-hierarchy
structure has variations, according to the physico-chemical quality of the raw
materials and the form and structure of the intended artifacts.
The production of shell-bead artifacts in the Langalanga Lagoon of
Malaita Island of the Solomons consists of two stages: 1) a subtractive process
like flint knapping or wood carving: shaping shells into discs and beads,
and 2) an additive process like basketry or textile weaving: arranging shellbeads
into shell money and ornaments (Goto 1996). In the first stage, the artisans,
with trained physical skills, break shells, shape broken shells into disks,
drill the disks and file them into round beads. The surfaces of some shells
are polished before being drilled, while others are heated to redness before
arrangement. In these operations, several individual choices of manufacturing
methods and stages may be observed.
Today complex channels for obtaining raw materials (shells) and unfinished
products (shell discs and beads) have been formed by purchasing, gifting
and exchanging of materials, and recruiting labor. The artisans cope with
various social demands (e.g., bride price) and many other contingent problems
through these alternative channels. As a result, the decision-hierarchy concerning
shell-bead craft today involves many alternative pathways.
In conclusion, we should have a holistic view of the technical process
that ranges from unconscious, conditioned physical skills to more conscious
decisions and “organizational innovations” concerning modes of production
and circulation. The technological system could be understood as an institution
that frames the technical knowledge, perception and behavior of artisans.