@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00008422, author = {Suzuki, Hideaki and 鈴木, 英明}, issue = {4}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {海域史研究の現状を踏まえると,その課題とはいかに陸域対海域という二項 対立的な理解を乗り越え,新たな分節化を回避した具体的な海域世界像を提示 できるのかという点にある。これを踏まえて,本稿では,19 世紀を対象にイ ンド洋西海域世界を季節性に着目して設定することを試みた。とりわけ人を含 む事物の移動に着目すると,港町における交易の季節を見出すことができる。 この交易の季節の発生メカニズムを検討すると,長距離航海の事情だけによっ て定まっていたのではなく,農耕,採集,牧畜といった陸上,海上での生業と 陸上移動,長距離交易といった様々な活動の季節性が噛み合うことで生じた現 象であることが明白となる。これこそが,本稿でいうインド洋西海域世界なの である。一般的にはインド洋海域世界が崩壊したとされる19 世紀においても こうした現象は確認でき,また,ザンジバル島における北米商人の活動から検 討したように,彼らの行動もまた,こうした季節性の連動のなかの一要素とし て存在していたのである。, Considering the current situation of Kaiiki history studies, the emphasis is on setting up kaiiki which can overcome the land-ocean dichotomy and which can also avoid segmentation. This article presents an attempt to elucidate the western Indian Ocean world in the nineteenth century, particularly addressing seasonality. By examination of flows of people, goods, information, and money, one can find seasonality of trade at port towns. This seasonality of trade is determined not solely by the seasonality of long-distance sail ing. Rather, it has emerged as a consequence of various interlocking seasonalities of livelihood such as agriculture, gathering, and cattle breeding, as well as land transport and long-distance sailing. This interlocking relationship is what this article calls the Western Indian Ocean World, which existed even in the nineteenth century, irrespective of the fact that many Indian Ocean historians have acknowledged that unity of the Indian Ocean World had already been disrupted by that date. Furthermore, as activities of North American merchants in Zanzibar show, their activities were settled as a part of this interchange.}, pages = {591--623}, title = {海域世界の鼓動に耳を澄ます : 19 世紀インド洋西海域世界の季節性}, volume = {44}, year = {2020}, yomi = {スズキ, ヒデアキ} }