@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00008247, author = {福武, 慎太郎 and Fukutake, Shintaro}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Jan}, note = {This chapter discusses the importance of the kingdom of Wehali for the Timorese, especially for those who lived in the western part of Timor-Leste during past wars. People living in western villages such as Cova Lima, Bobonaro, and Ermera fled to their relatives in Belu, West Timor. For outsiders, this evacuation may appear to be an act of ‘refugees’ fleeing beyond national borders. However, this meant that people fled to the ‘centre’ of the ancient kingdom, particularly because their elders had transferred the luliks, or ancestral objects, there. Luliks are passed down from one generation to the next and can take shape in various objects, such as local antique textiles called tais, ceramics obtained from Chinese merchants, and even crucifixes and bibles given by Catholic missionaries. Focussing on the movement of people and luliks during past wars, I demonstrate that the centre of the ancient kingdom continues to be important, particularly for people who live in the western part of the new nation state, and that there exists a cultural identity beyond the national border in central Timor., 本稿では,ティモール島中央南部にかつて存在し,ティモール島の「儀礼的 中心」と呼ばれてきた国家ウェハリの中心地が,現在もなおティモールの人々, とくに東ティモール西部の人々にとって重要な土地であることを示すことを目 的とする。過去数度にわたってティモール島でおこった戦争の際,東ティモー ルの西部地域に暮らす人々は,インドネシア領西ティモールの親族のいる村へ と避難した。こうした人々の移動は,国境を超えて避難する「難民」の行動と して援助関係者からみられてきた。しかし本稿では,ルリックと呼ばれる祖霊 を宿す財の移動に着目することによって,戦火から自身が逃れることのみに意 味があるのではなく,十字架や聖書といったルリックを,ウェハリの地に運び, 守ることに意味があることを示す。その上で,東西ティモール国境をこえて共 有される文化的アイデンティティの存在に関して考察を試みる。}, pages = {333--350}, title = {The Centre of the Land, the Periphery of the Nation : Wars and Migration in Southern Tetun Society, Timor Island<Special Theme : Nationalism in Timor-Leste>}, volume = {43}, year = {2019}, yomi = {フクタケ, シンタロウ} }