@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00008245, author = {アンドリュー, マクウィリアム and McWilliam, Andrew}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Jan}, note = {Historically, the diverse ethno-linguistic communities of Timor-Leste have defined themselves through local ancestral resource jurisdictions and mythic histories of exchange, alliance, and settlement. Central to this conception of place and belonging is the idea of the rai na’in, a Tetun language term with local language variants that refers to ‘custodians of the land’. However, the brutal, generation-long struggle for independence promoted new forms of imaginative connection and belonging encapsulated in the concept of Rai Timor, or ‘homeland’. The notion of Rai Timor is not merely a more encompassing ‘homeland’ than the landed inheritance of locally embedded communities; it is imagined as a territory shaped from below and collectively by the ordeals of ‘the people’, who become the active originators of the nation. If the constitutive act of a subject in the traditional ideology of rule is to recognise and defer to authority vested in ritual and political leaders (the rai na’in), the constitutive act of belonging to the nation is to suffer and sacrifice for it (the Rai Timor) (McWilliam and Traube 2011). This presentation considers the contemporary force of this expansive sense of the imagined community in Timor-Leste, a notion that Anderson described as ‘aggregated nativeness’ (2003), in the light of the well-documented resurgence of custom and traditional authority. How do these different scales of allegiance and belonging contribute to the shaping of contemporary society in post-independence Timor-Leste? In this chapter, I discuss these and other questions with reference to the Fataluku ethnography., 歴史的にティモール・レステのさまざまな民族はローカルな伝統(先祖から の取り決めによる資源の裁定,交換・縁組・居住に関する神話的歴史)を通し て自らを定義してきた。土地と所属に関するこの考え方に中心的な位置を占め ているのがライ・ナインである。「ライ・ナイン」はテトゥン語で「土地の守 護者」を指す。しかしながら,暴力的で一世代にわたる独立への闘争は,想像 上の連帯と所属の新しい形,「ライ・ティモール」あるいは「祖国」の概念を 産みだした。ライ・ティモールの考え方は,単にローカルな共同体の土地にむ すびつきながら継承されたものをより包括的にしただけではない。それは全く 違った仕方で想像されているのだ。それは下から,集団によって,「民衆」(彼 らこそが国家の作り手となるのだが)の試練から作られた領土なのである。伝 統的な統治のイデオロギーの中での主体の重要な行為が儀礼的・政治的リー ダー(ライ・ナイン)の権威を認め・それに従うことだとすれば,国家に属す るという中での重要な行為は国家(ライ・ティモール)のために殉教し犠牲に なることである(McWilliam and Trauve 2011)。この論文はティモール・レステ における想像された共同体(「ネイティブの集合体」(Anderson 2003))の,こ のような意味での拡張された意味の力を,慣習や伝統的権威の復活というよく 知られた動きと対照させながら,考察する。いかにしてこれらの様々なスケー ルをもった忠誠と所属の意識が,今日の独立以降のティモール・レステの社会 を形作っているのだろうか?わたしはこれらの問題をファタルクの民族誌に基 いて議論する。}, pages = {301--315}, title = {Nationalism at Scale in Timor-Leste : Between Rai na’in and Rai Timor<Special Theme : Nationalism in Timor-Leste>}, volume = {43}, year = {2019} }