@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00008005, author = {近藤, 宏 and Kondo, Hiroshi}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Jul}, note = {20 世紀終わりの先住民の権利のための政治的運動は,先住民の暮らす場に 対する権利を認め,その場所の境界画定をもたらした。先住民の権利を確立 し,それが及ぶ範囲を可視化する点で重要なその成果に対して,生活領域の境 界を定めることは先住民の暮らしに何を生むことになるのかという疑問が,南 米の低地地域の先住民社会を専門とする人類学者から提起された。その問いを 引き継ぎ,本稿では,今日のパナマ東部の先住民エンベラによる社会生活にお いて新奇なものである土地の境界線がいったい何をもたらしているのかを考察 する。具体的な考察対象は,エンベラの社会生活に見られる二つのタイプの境 界線(特別区の境界線,所有区画の境界線)である。前者は先住民の集団的権 利を確定するための線,後者はそれぞれの土地所有者の所有区画を定める線で ある。これらの境界線によってなされていることを,排除と所有関係という観 点から考察し,今日のパナマ東部の先住民エンベラによる社会生活に,土地利 用をめぐって新しい道徳が形成されていることを示す。, Indigenous political movements in the late 20th century have brought positive results in the recognition of land rights throughout their territory, along with its demarcation. However, some anthropologists, especially those who specialize in studies of indigenous people in lowland areas of South America, have raised questions about the fruits of the political movements in terms of continuity between the idea of demarcation and indigenous ways of life. Based on this perspective, this article presents a discussion of what situa- tions emerge in the social life of the Embera, an indigenous people of Panama, newly introducing the land boundary idea. Boundaries of two kinds are discussed in this article: one is that of a regional administrative division as a fruit of recognition of land title for the Embera; the other is that of demarcating individually possessed plots. Specifically examining its efficacy of exclusion, the author describes some particularities of these boundaries, which are also related to the question of the property relationship. This examination leads us to ascertain that a new form of morals related to land use has emerged among the Embera.}, pages = {1--77}, title = {「土地」を所有する現在 : パナマ東部先住民エンベラから見る「境界画定」}, volume = {43}, year = {2018}, yomi = {コンドウ, ヒロシ} }