@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004135, author = {Hayashi, Isao and 林, 勲男}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Oct}, note = {ニューギニア島の熱帯雨林に住むベダムニの霊媒は,特定の季節にのみ「ガ ラ」という夢語りを人びとに語って聞かせる。その語りはさらに人から人へと 伝わり,多少の変形を加えられながら広範囲に伝播していく。この夢語りの特 徴の一つは,地形上の特徴を示す地名以外の固有名が一切登場しないことであ る。他の夢の語りや霊媒による交霊会での語りでは,出来事の記録性と喚起力 を持つ地名が,問題解決のための重要な手がかりとなり,人びとはこれらの語 りの解釈をめぐって様々な意見を交換する。一方,ガラの語りでは,そうした 地名への言及は皆無であり,共同作業としての解釈を導かない。しかし,ガラ で語られる出来事が地名により特定の場所に固定されないことこそが,ベダム ニの個々人に社会生活での出来事を想起させる喚起力を持っていると言える。 具体的なガラの語りを示しながら,ガラがベダムニの生活経験を縮約した語り であることを論じる。, Spirit mediums of the Bedamuni, one of the linguistic groups in Papua New Guinea, narrate their own dreams at the beginning of the rainy season each year. This type of dream narrative, gala, circulates extensively with some variations among the people. One of characteristics of gala is that no land name, except ones indicating topographic features, is referred to in the narratives. In contrast to medium's songs and recountings during seances, as well as the other personal dream narratives, gala does not lead the people in a group to associate its contents with their social life or to interpret the significance of the dream ex- perience. By examining some gala narratives with reference to their dream theory and cosmology, I demonstrate that the omission of land names makes the narratives points of reference for individuals to understand personal experiences which are rarely discussed with others.}, pages = {95--127}, title = {夢語りの位相 : パプアニューギニア,ベダムニの霊媒による語り}, volume = {23}, year = {1998}, yomi = {ハヤシ, イサオ} }