@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004129, author = {白川, 千尋 and Shirakawa, Chihiro}, issue = {2}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Dec}, note = {ヴァヌアツ中部の伝統的政治システムは称号制度に基づいている。この地域 の社会では,称号を有する者が政治的リーダーとなる。従来の人類学的議論で は,この称号は世襲されるものと位置づけられてきた。そして,こうした側面 とサーリンズの提出したビッグマンと首長の概念に基づき,この地域の称号制 度は首長制と分析されてきた(Sahlins 1963)。しかし,この分析は十分な民族 誌的資料によって裏打ちされたものとは言い難い。そこで,本稿ではヴァヌア ツ中部のトンゴア社会を対象とし,同社会の称号制度に関する民族誌的資料を 提示する。具体的には,称号に付随するナタンガラサ(natangarasa)と呼ぼれ る超自然的な力と個々の称号の継承に関する資料である。そしてそれを踏まえ て,先述の人類学的議論について検討を加える。提示した民族誌的資料から, 結論として称号制度を世襲制ないしは首長制と位置づけた従来の分析は妥当性 を欠くものであったことを指摘する。, The traditional political system of the islands of central Vanuatu is based on title. Those who have titles are able to become leaders of the society. Anthropologists have argued that the titles are hereditary. Because of this, and Sahlins' well-known concepts of big-man and chief, the titular system of the region has been analyzed as a chieftainship (Sahlins 1963) . However, because of poor ethnographical information about the system, the above analysis was not fully supported by empirical data. This article first provides sufficient ethnographical data about the titular system of Tongoa, and then examines anthropological arguments about the system. As foci of the primary ethnographical description, the article presents data on natangarasa, the supernatural power attached to titles, and the succession process of titles. It is concluded that the system is not a typical chieftainship and should not be categorized as hereditary.}, pages = {267--319}, title = {ヴァヌアツ・トンゴア社会における称号制度}, volume = {23}, year = {1998}, yomi = {シラカワ, チヒロ} }