@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004126, author = {中川, 敏 and Nakagawa, Satoshi}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {インドネシア東部フローレス島にすむエンデの人びとの間で,著者は1979年 以来人類学的調査をすすめてきた。1980年代の後半以降,調査地の村の若者が マレーシアへ出稼ぎにいくという現象が顕著となってきた。物理的な移動が, すでに確立された,伝統的な空間の秩序を混乱させるという近年の人類学的な 「場所」議論を踏まえて,エンデの出稼ぎを考察するのが,当論文の目的であ る。出稼ぎ言説の比較の対象としたのが,インドネシアにおける近代学校制度 を通じて学ぼれたあたらしい言説である。  後老,すなわち学校制度をつうじて導入された「近代」の言説は,エンデの 語りの宇宙のなかで,伝統的言説と並ぶ位置をもっている。二つの言語システ ムは,おたがいを引用符にくくりながら,併用される。とくに「高学歴」とみ なされる人びと(「アナ・スコラ」とエンデでは呼ばれる)は,とうぜんのこ ととは言え,学校教育を通じて学んだこの言語システムを頻繁に使用する。  アナ・スコラのこのような戦略に対して,出稼ぎを経験した人びとは,彼ら の経験を通じて学んだであろう新しい言語システムを社会に導入しようとはし ない。出稼ぎ者は語らないのだ。だが,出稼ぎそのものは,伝統的な言語シス テムの中に採り入れられていく。それは,貨幣が,エンデの親族・交換・場所 の理論の中で,非親族・非贈与・非場所の地位を占めるのとおなじニッチに埋 め込まれるのだ。出稼ぎは,伝統的言語システムを揺り動かすものではなく, システムを変動させることなく,その中に取り込まれてしまうのである。  「出稼ぎ」の伝統的言説への取り込まれ方は,政府の語りの中で「伝統」の あつかわれかたと同じである。後者を「構築された伝統」と呼ぶならば,前者 を「構築された近代」と呼ぶことができるであろう。, In a region around Ende of Flores, eastern Indonesia, many young people nowadays go to Malaysia for wage labour, staying there for a short time, ranging f om half a year to several years------a trend which is said to have begun in the mid 1980s. This article aims to analyze the impact of those new experiences (or a new ideology acquired via these experiences) upon what can be called the system of Endenese "traditional" discourse, with a special reference to another "new" ideology introduced by modernization, especially through the Indonesian education system. The latter, that is the newly introduced "modern" ideology has its own position in the Endenese universe of discourse, standing along with the traditional system of discourse, in the following way: one can switch from one system of knowledge to another freely during the course of everyday conversation without causing any trouble to the flow of conversation. Educated people ("ana sekola") talk much about knowledge acquired through their education. In contrast to those educated people, those who have been abroad seldom talk about the knowledge acquired, supposedly, in their experience ab road. Instead, their experience is integrated into, or rather, objectified in , the traditional system of discourse as a "modern world", a niche in the ideology comparable to the place occupied by the category 'non-kin' in Endenese kinship "talk". This phenomenon can be compared to the way in which traditional society, say Endenese society, is in- tegrated into the "government talk", occupying a niche for "traditional society", or "daerah terkebelakang" ("the most backward region"). If one can talk of "invention of tradition" (in the modern world) for the latter case, one can, in an equal theoretical stance, talk of "invention of modernity" in the traditional world.}, pages = {635--658}, title = {学校者と出稼ぎ者 : エンデの遠近両用眼鏡}, volume = {23}, year = {1999}, yomi = {ナカガワ, サトシ} }