@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004100, author = {Tanabe, Shigeharu and 田辺, 繁治}, issue = {4}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {This paper is an attempt to examine cognitive processes involved in religious notions and ritual, which most anthropological studies have hitherto seen as culturally constructed phenomena. It draws on the recent theory of cognitive psychology to elucidate the relationship between a schema —an active perceptual organisation of an individual subject— and culturally constructed ritual and discourses. The work is based on ethnographic observations of Khon Miiang spirit cults in northern Thailand. For the Khon Miiang, the 'person-spirit schema' is an abstract perceptual framework that constitutes the unstable relationship between body, soul (khwan) and external forces, particularly spirit (phi) . It is argued that the schema is evoked by particular events and situations in everyday life. This schematic experience of individual subjects is articulated with the culturally constructed actions and representations of ritual. The discontinuity between the schema and the ritual process is further revealed in spirit-possession and animal sacrifice, violent acts often inserted into ritual sequences. Examination of the spirit cults shows that ritual is a system of actions to construct an imaginary relationship between the self and the world, removing individual subjects from the perceptual schemata and personal episodic memories that organise everyday experience., この論文は,これまで多くの人類学研究において文化的に構築された現象と 見なされてきた宗教的概念や儀礼にかかわる認知過程を考察する。そこで論文 は近年の認知心理学の理論に依拠しながら,認知主体の能動的な知覚組織であ るスキーマと文化的に構築された儀礼や言説との関係を明らかにすることを目 指す。その分析は,北タイにおけるコンムアンの精霊祭祀についての民族誌的 観察に基づいて行われる。コンムアンにとって抽象的な知覚的枠組みとしての 《人・精霊スキーマ》は,身体,魂(クワン)および,とくに精霊(ピー)な ど外的力との間の不安定な関係によって構成される。このスキーマは日常生活 における特定の出来事や状況において経験されることが明らかとなる。主体の このスキーマ的経験は,儀礼において文化的に構築された行為や表象と分節さ れる。スキーマと儀礼過程との間に存在する不連続性は,精霊慧依や動物供犠 などの儀礼場面にしぼしぼ挿入される暴力行為においてさらに明らかとなる。 このようにして精霊祭祀の分析から,儀礼とは日常経験を組織する知覚的ス キーマや私的なエピソード記憶から主体を乖離することによって,自己と世界 の間の想像的関係を構築する特異なシステムであることが示される。}, pages = {707--726}, title = {Memories Displaced by Ritual : Cognitive Processes in the Spirit Cults of Northern Thailand}, volume = {24}, year = {2000}, yomi = {タナベ, シゲハル} }