@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004098, author = {河野, 本道 and Kohno, Motomichi}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Aug}, note = {北海道内の二大都市である札幌市と旭川市の両地域におけるアイヌ系住民に ついて,とくに差異の大きな面や対照的な側面を比較してみると,例えば,今 日の札幌市域在住者は,全ての者あるいは全てに近い者が札幌市域以外からの 各地出身者またはその家系の世帯構成員であり,それに対して,旭川市域在住 者のうちには,同市域旧近文地域出生者またはその家系の世帯構成員,すなわ ち地元民が多い。また,第二次世界大戦後についてみると,札幌市域在住者の 場合は,主に社会的,経済的状況にもとついて各地から転住してきており,旭 川市域在住者の場合には,明治20年代前半からの殖民地選定区画計画にもとつ いて近在から集められ「給与地」を下付されたアイヌ系住民の後代の世帯構成 員が旧「給与地」地域に居住してきたという例が多い。  さらに視点を変えて,とくに1970年以降の社会的主張の方向性についてみる と,1997(平成9)年に『アイヌ文化の振興並びにアイヌの伝統等に関する知 識の普及及び啓発に関する法律』が施行されるまでは,札幌市域在住者のかな りが「アイヌ民族」としての特権を求める運動を盛んに展開してきたのに対し, 旭川市域在住者のかなりがそれに批判的な姿勢を示していた。  そして,これら両地域におけるアイヌ系住民の差異や対照的側面は,各都市 の歴史的,社会的諸条件の違いにもとついて生起された面も強いと言えるが, ここではそのような諸動向を伴う輻合・拡散現象に焦点を当てて,それぞれの 特長の把握を試みることにする。 結論的に述べると,第二次世界大戦後における札幌市域のアイヌ系住民は, 100%またはそれ近くが他の地域出身者あるいはその系譜をもつ者なので,大 略的に〈転住型〉と位置づけることができる。これに対して,旭川市域におけ るアイヌ系住民は,主として近隣の地域から集まった者たちあるいはその系譜 をもつ者によっているところから,大略的に〈地元型〉と呼んで良いであろう。 そして,〈転住型〉の人々の間では輻合現象の傾向も拡散現象の傾向も強いと 言うことができ,〈地元型〉の人々の間ではそれらの傾向が弱いと指摘するこ とができる。今日では,とくに札幌市域でそれらの両現象が目立っている。  さらに,アイヌ系日本国民を「アイヌ民族」と呼ぶことにこだわる〈ニュー =アイヌ型〉の者たちは,今日,札幌市や旭川市のような主要都市で積極的に 民族運動を展開しており,強い輻合現象を示している。これに対して,都市の 中には「アイヌ」あるいは「アイヌ民族」であることにこだわらない〈ポスト =アイヌ型〉の人々も多数おり,そのような人々は一般的個人へと分化する拡 散現象を強く示している。  なお,社会的,文化的側面の輻合現象と拡散現象に幅広く焦点を当てて都市 の先住民的存在にアプローチしたこのような研究例は,日本における文化人類 学的研究史上なかったと思われる。少なくともアイヌ系住民については,その ような研究例がこれまでにない。この意味で筆者は本論文を試論として位置づ けたい。, In comparing the outstanding differences and contrasts between Ainu-descended Japanese citizens in regions of Hokkaido's two largest cities, it should be noted that Sapporo City was the administrative and economic center, while Asahikawa City was the army headquarters several decades ago, so that we come across variations to consider. For instance, those currently living in the Sapporo City Region are either all, or nearly all, people from outside the region, including the household members of such families; whereas, among people in the Asahikawa City Region, the majority consist of those native to the vicinity. Most were either born in the former Chikabumi Area, or succeeding generation members continuing to live there. After World War II, the reasons for people to live in the Sapporo City Region were mainly social and economic. As for the Asahikawa City Region, in the earlier half of the 20th year of the Meiji Era people were gathered from neighboring sites according to the settlers' land selection and division plan. Most residents represent succeeding generations of Ainu households which received such allotments, and came to reside on them. From another point of view, especially after 1970, a social trend came about demanding certain rights. Up till 1997, when "The Law Concerning the Progress of Ainu Culture / the Promotion and Enlightenment of Knowledge of Ainu Tradition, etc." was enacted, demanding quite a number of Sapporo Ainu-descended residents were strongly demanding their rights as `Ethnic Ainu'. In contrast, quite a number of Asahikawa regional residents showed a critical attitude toward this. It could be said that among cases of Ainu-descended citizens, differences and contrasts have arisen between these two regions because of disparity in historical and social conditions. I concentrate here on distinguishing such trends. In conclusion, it is possible to state that almost 100% of Ainudescended citizens residing in the Sapporo City Region since World War II consist of those from other regions, so that they can be regarded as 'Newcomers' . On the other hand, Ainu-descended citizens in the Asahikawa City Region consist of those from nearby areas who gathered to live in the Asahikawa City Region with their households, so that it is appropriate to call them `Locals' in general. In addition, it is reasonable to assume that the `Newcomers' show a stronger tendency toward convergence as well as divergence, for some `Locals' claim both tendencies are weak. Today, especially in the Sapporo City Region, both indications have become more distinct. Furthermore among Ainu-descended Japanese citizens there are the 'New Ainu' people who are deeply attached to being called `Ethnic Ainu'. Such people are active in movements in leading cities such as Sapporo and Asahikawa, demonstrating strong convergence. In contrast, the `Post-Ainu' people who do not stress `Ainu' or `Ethnic Ainu' show a tendency of divergence as ordinary people disregarding the details. To date, there seem to have been no cultural anthropological studies in Japan on the convergence and divergence existing among ethnic groups residing in cities. At least, none have appeared yet concerning Ainu-descended Japanese. Thus the author presents this paper.}, pages = {113--144}, title = {アイヌ系住民の都市における動向 : 北海道内二大都市における場合の輻合・拡散現象}, volume = {25}, year = {2000}, yomi = {コウノ, モトミチ} }