@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004086, author = {桑山, 敬己 and Kuwayama, Takami}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Feb}, note = {本論は,アメリカ人類学の研究および教育動向を,教科書の記述の変化を通 して検討する。ケーススタディとして,Serena Nanda著Cultural anthropology の旧版と新版を取り上げる。新版の新たな特徴として,インターネットの使用, グローバリゼーションおよびジェンダーの議論がある。ポストモダニズムの影 響も強く,特に認識論,民族誌の書き方,文化の概念,政治権力,芸術の章に 著しい。但し旧版の進化論的アプローチも残されており,従来の「大きな物語」 とポストモダニズムが共存するという理論的矛盾が見られる。またアメリカの 人類学を全世界の人類学と同一視するのも問題である。こうした欠点は他の教 科書にも見られる。今後はより体系的な教科書分析を行ない,異文化としての アメリカ人類学に迫る試みが望まれる。, By analyzing changes in textbook descriptions, this paper examines the current trends in research and teaching in American anthropology. As a case study, two different editions of Serena Nanda's Cultural anthropology (4th and 6th editions) are compared. A most salient technological change is the increased use of the Internet. In terms of the topics discussed, globalization and gender are the two new areas to which detailed attention is given. Postmodernism has influenced the new edition's overall orientation, especially in chapters on epistemology, ethnographic writing, the culture concept, political power, and art. The old edition's evolutionary approach has been retained, however, and theoretical inconsistency is observed in the juxtaposition of the traditional "grand narratives" and the postmodern critiques that refute them. Also problematic is the virtual identification of American anthropology with the diverse anthropologies in the rest of the world. Comparison with other textbooks shows that they have the same problems and tendencies. The paper concludes by calling for a more systematic analysis of textbooks as windows to American anthropology as a foreign culture.}, pages = {355--384}, title = {アメリカの文化人類学教科書の内容分析 : 1990年代前半からの変化を中心に}, volume = {25}, year = {2001}, yomi = {クワヤマ, タカミ} }