@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004064, author = {樫永, 真佐夫 and Kashinaga, Masao}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {広義のタイ系諸民族は東南アジア大陸部に広汎に分布し,ムオソ(ムアン) と呼ばれる伝統的な政治体系を形成していたことが知られている。これまでタ イ系民族のムオンに関して歴史的,人類学的研究が多く蓄積されてきた一方で, タイ系民族でありながら非仏教徒であるという特徴をもつ黒タイのムオンにつ いては,具体的な研究が少ない。しかし,黒タイの慣習法文書には,黒タイの 伝統的政治組織と儀礼祭祀に関して詳しく記述されている。その点で,これら の文書は黒タイの社会文化研究上重要な資料であるのみならず,東南アジアに おける社会史研究にとっても重要な資料である。本稿においては,黒タイ慣習 法文書のうち「ムオソ・ムオイにおける慣習法」に焦点を当て,その内容につ いて詳しく紹介し,かつこの文書が持つ東南アジアの社会史研究上の意義につ いて論じる。, Tai-speaking peoples reside in a large area of the mainland of Southeast Asia. Their traditional political organizations are known as Muong or Muang. Many scholars have reported and studied the Muong from an anthropological or historical perspective. Yet we do not find many articles about the Muong of the Tai Dam people of Northwestern Vietnam, who are characterized as non-Buddhist. I suggest that the texts written by the Tai Dam, "The Customary Law of the Tai Dam", are some of the most important materials not only for the studies of the society, culture and history of the Tai Dam but also for socio-historical studies in Southeast Asia, because they concretely show the structure of the socio-political system and the relation between rituals and the system. Therefore, in this paper, I clarify the contents of the text "The Customary Law of the Tai Dam in Muong Muoi". Further, I consider the anthropological and historical significance of the text from the viewpoint of socio-historical studies in Southeast Asia.}, pages = {361--447}, title = {「ムオン・ムオイの黒タイ慣習法」について}, volume = {26}, year = {2002}, yomi = {カシナガ, マサオ} }