@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004060, author = {三尾, 稔 and Mio, Minoru}, issue = {4}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {この論文では,インド西部メーワール地方にあるスーフィー聖者のヒンド ゥーの弟子たちを葬った2つの墓廟への信仰に関する民族誌的調査に基づき, 同地方の生活宗教的な宗教実践の動態の把握を試みた。  コミュナリズムが政治的言説として支配的となりつつある南アジアにおいて は,日常生活に根差した宗教実践もコミュナルな言説と無関係ではなくなり, 宗教空間や信仰に関おる行為を特定の宗教イデオロギーと関連づけ,それらの アイデンティティーを純化しようとする動きが顕著になっている。  この論文が対象とする墓廟に眠る2人の宗教者は,高カーストのヒンドゥー でありつつ,スーフィズムの聖者を師とするという,コミュナルなアイデンテ ィティーの分断線の狭間を生き抜いた。その墓廟はコミュナリズムが高揚する 1980年代末から90年代にかけて造営されたが,その空間の構成やそこでの宗教 的実践はスーフィズム的要素とヒンドゥー的要素が巧みに融合された形となっ ている。  論文では墓廟に眠る聖者やその弟子たちが,コミェナルな言説と交渉しなが ら,自分たちの宗教的実践をいかに維持してきたかを,墓廟の意味空間の分析 や弟子たちとのインタビューによって把握する。その結果,ヒンドゥーとイス ラームの境界にあって独自の宗教的実践を強固な意志で維持しつつコミュナリ ズムが要請する近代的主体への自己の回収をも回避するという,メーワール地 方の聖者廟信仰の特質が明らかとなる。, Based on field research on the beliefs related to two mausoleums of Hindu disciples of a Sufi saint in the Mewar region of western India, this article aims to describe the dynamism of daily religious practices in this region. In south Asia, communalism is becoming the dominant political discourse, and is beginning to have a strong effect on the religious practices of everyday life. Religious places and activities are connected to a specific religious ideology, and their natures require clarification under the influence of the communal discourse. The two saints interred at the mausoleums served the Sufi saint as disciples, although they were high caste Hindus, and they lived through the liminality between the communal boundaries of Hinduism and Islam. The mausoleums were constructed from the end of the 1980s through the 1990s, when communalism was resurgent in India. Their structure and the religious practices observed at them, however, cleverly fuse both Sufi and Hindu elements. This article tries to show how the saint and his disciples struggled to create and sustain their own religious practices and negotiate with communal discourse, by analyzing the symbolism of the mausoleums and interviews with the disciples. It makes clear that the followers of these mausoleum beliefs are firmly preserving their liminal religious practices between Islam and Hinduism, and avoiding the influences of the communal doctrines.}, pages = {603--662}, title = {聖者廟空間におけるアイデンティティー・ポリティクスの生成とその回避 : インド・ラージャスターン州メ-ワール地方のスーフィー的聖者廟の事例}, volume = {26}, year = {2002}, yomi = {ミオ, ミノル} }