@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004020, author = {松山, 利夫 and Matsuyama, Toshio}, issue = {4}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {この報告においては,これまでほとんど情報のなかった「白人オーストラリ ア」Settled Australia における地方町のアボリジナル,ガミラロイの歴史と現在 を,植民期における牧場(ステーション)との結びつき,モリーへの移住とフ リンジ・キャンプの形成,当時から現在まで持続されている「クラス」に焦点 をあてて記述する。  植民期,北西平原のガミラロイは,エディEddie 牧場の「台帳」Station Ledger Book によると,牧地の開墾や羊の毛刈りとそれにかかわる雑役,および植民 地政府がおこなう「配給」Rations をつうじて,牧場とのつながりを深めてい た。その後1890 年頃になるとモリーには最初のフリンジ・キャンプがミーハ イ川の川岸に形成され,20 世紀初頭にはガミラロイ領域の各地から移住した人 びとによってさらに4 つのキャンプがつくられる。それらは,スティール・ブ リッジ・キャンプがクィーンズランド州境に近いボガビラBoggabilla 出身者か らなったように,おおむね移住前の居住地を反映していた。その彼らは,自ら を3 つの「クラス」に区分していたのであり,その指標とされたのが「オース トラリア」社会への同化の度合いであった。  1960 年代になるとこれらのキャンプは2 つのアボリジナル・リザーブ,ミー ハイ・ミッションMehi Mission とスタンリー・ビレッジStanley Village に吸収 される。しかし,彼らはなお「クラス」区分を維持した。その目安となったの がそれぞれの生活水準である。下層の「クラス」に属する人にとってそれは否 定すべき対象であったが,上層にとってはヨーロッパ人社会へのアクセスを可 能にする手段のひとつであった。 そうした現在のガミラロイにとって,「自由」がもつ意味は「クラス」に よってちがっている。上層にとってそれは社会福祉からの独立であり,下層の 人びとにとっては貧困からの解放を意味する。「白人オーストラリア」に生き るガミラロイをとりまく社会的な条件は,なお貧しいといえよう。, In this paper I describe the Kamilaroi community who live in the small town of Moree on the Northwest Plains in New South Wales. I focus on their relations with pastoral stations during the process of colonisation, migration from secondary residences to fringe camps and the social class system in their community. Anthropologists have so far had little information about their historical and contemporary situation. During the era of colonisation, the Kamilaroi of the Northwest Plains depended on pastoral stations by clearing fields, building work, and receiving government rations. Around 1890, the first camp was set up on the Mehi river bank opposite Moree District Hospital. By the early twentieth century another four camps had been established some distance from town by migrants from almost the entire Kamilaroi country. These camps were roughly divided according to the place of former residence: for instance, the Steel Bridge Campers were migrants from Boggabilla on the Queensland border. According to their descendants who live in the town, they formed three social classes or strata within their community depending on the degree of assimilation. In the 1960s the camps were absorbed into two Aboriginal Reserves, Mehi Mission and Stanley Village, established by the government. Yet class or social strata remain based on family economic standards. For the lower class, this system means denial of status as Aboriginal people in Kamilaroi community. On the other hand, upper class people want to preserve their status as a means of accessing the white community through marriage and so on. For the people of the two classes, “freedom” has different meanings. For the upper class, it means independence from welfare, for the lower class, independence from poverty. These meanings are unchanged from the fringe camp period. Their social conditions at a rural town in settled Australia are still poor.}, pages = {477--513}, title = {ガミラロイ : 地方町モリーにおけるアボリジナルの歴史と現在}, volume = {28}, year = {2004}, yomi = {マツヤマ, トシオ} }