@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004015, author = {三尾, 稔 and Mio, Minoru}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Sep}, note = {A large number of Muslims as well as Hindus pay homage to the Sufi mausoleum of Baba Diwana Shah (who was active in the Mewar region of Rajasthan, India in the first half of the 20th century), just as followers do in other Sufi saint mausoleums in South Asia, in their search for aid from the supernatural power of the saint's tomb. Moreover, the core followers of this saint mausoleum cult consider personal love for the saint the basis of their faith, and express their deep love to the saint through ritual activities. The administration of the mausoleum is also carried out by these core followers. As the saint took many disciples without making distinctions between Muslims and Hindus, there are still Hindus among those who play a central role in the present saint mausoleum cult. However, since the saint ascended without appointing a formal successor, there has been an ongoing dispute over leadership of the core followers between the Hindu disciples and their descendants, the Muslim disciples, and the saint's descendants. The process and the interpretation of the most important annual festival Curs ) also reflects this dispute among the core followers. This paper addresses the multivocal composition of the annual festival, and considers especially how rivalry among the core followers is reflected in the performance of the rituals. It also describes the competition and coex- istence of the core groups that seek leadership of the cult. The authority of the cult is expressed in the festival by holding the executive right to the most important secret ritual as well as by being the ultimate gift giver in a sacred exchange in the mausoleum. Competing groups try to monopolize these rights and criticize each other, for trying to usurp authority in illegitimate ways. The axis of confrontation seems to be rooted, rather than in the communal identity difference between Hindus and Muslims, in the peculiar character of the Sufi saint faith in which the disciple's personal devotion to the saint is regarded as being of ultimate importance. The relationship between a saint and a disciple can be understood in terms of personal and internal love, and the relationship is considered as unique and beyond conventional norms. The reason this unique internal love between a saint and his follower is expressed in a set, conventional ritual performance will also be considered in the conclusion., インド・ラージャスターン州メーワール地方で20世紀前半に活動したスー フィー聖者ババ・ディワナ・シャーの聖者廟には,南アジアの他のスーフィー 聖者廟同様ムスリムのみならず多数のヒンドゥーが聖者の墓の神秘的な霊力 による救いを求めて参拝に訪れる。また聖者廟信仰の中核となる信者たちは, 聖者に対する人格的な尊崇の念を信仰の基盤とし,聖者への深い愛を儀礼を通 じて表現している。廟の管理運営も廟信仰の中核的な集団に担われてきた。聖 者はムスリム,ヒンドゥーの区別をすることなく多くの弟子を取っており,現 在の聖者廟信仰の中核的役割を果す者の中にもヒンドゥーが含まれている。し かし,この廟の聖者は正式な継承者を定めることなく昇天したため,信仰の核 となる集団のリーダーシップをめぐってヒンドゥーの高弟やその子孫,ムスリ ムの弟子たち,及び聖者の子孫たちの問で紛争が続けられてきた。廟で最も重 要な聖者の年忌祭の執行や解釈にも彼らの対立は色濃く反映されている。 この論文では,聖者の祭礼の多声的な構成に焦点をあて,特に信仰の中心的 なメンバーの問の拮抗的な関係が儀礼の執行にどのように反映されているの かを考察し,信仰の中心的権威を求める諸グループが競合しつつ共存している 状況を記述する。信仰の中心的権威は,祭礼に伴う贈与交換で究極的な贈与の 与え手になること及び最重要の秘儀の執行権を持つことで表現される。競合す る諸グループはそれらの権限を独占することをめざし,対立するグループが邪 なやりかたで権威を侵そうとしていることを相互に非難する。ここにみられる 対立の軸は,ヒンドゥーとムスリムのコミュナルなアイデンティティーの対立 というよりは,聖者に対する人格的信仰をどのように証拠立てるかというスー フィー聖者信仰特有の性質に由来するものと思われる。聖者と弟子の関係は人 格的,内面的な愛の関係と捉えられ,伝統的な規範をも超える関係とされる。 結論部では聖者祭礼が多声的に構成されるにいたる背景が,聖者一弟子関係の ユニークさの表現がある一定の伝統的な儀礼的行為に収敏する理由とあわせて 考察される。}, pages = {21--41}, title = {Looking for Love and Miracles : Multivocal Composition and Conflicts among Believers in a Sufi Mausoleum Festival of Rajasthan, India}, volume = {29}, year = {2004}, yomi = {ミオ, ミノル} }