@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00004007, author = {永渕, 康之 and Nagafuchi, Yasuyuki}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Feb}, note = {1980年代,インドネシアにおけるヒンドゥーはバリ島からの脱領域化を経験 している。すなわち,バリ島以外のヒンドゥーがバリ島のヒンドゥーよりも多 数をしめるという認識がヒンドゥー内部で広まり,バリ島以外のヒンドゥーの 組織化がすすみ,発言力を増しているのである。従来,ヒンドゥーはバリ島の バリ人が多数をしめることを前提として,宗教行政におけるヒンドゥーに関す る制度は整備されてきた。ヒンドゥーのバリからの脱領域化はその歴史を塗り 替えるとともに,バリ中心主義批判をともなうものであった。すなわち,バリ の共同体をあらかじめ前提として形成されたヒンドゥーをめぐる制度の限界が 指摘されはじめたのである。2001年,バリにおけるヒンドゥー代表機関の分裂 という劇的なかたちで批判は表面化した。本論の第一の目的は,ヒンドゥーの 脱領域化がどのようにして起こり,批判の内実はいかなるものであり,何をも たらしたかを明らかにすることである。 脱領域化が生み出した最大の変革はヒンドゥー内部における価値の多元化で ある。市民社会の実現や多様な声に開かれた民主的立場の強調といった従来な かった宗教の公共的役割をヒンドゥーの団体は意識しはじめた。こうした傾向 は,スハルト体制の崩壊過程において顕在化した「改革」と並行するものであ るとともに,公共宗教という枠組みにおいて論じられている近年の宗教運動の 高まりをめぐる議論と呼応するものである。しかし,民主的ヒンドゥーという 主張のもとに結集した多様な声のあり方を見た場合,市民社会や民主主義と いった課題を参加主体が共有しているわけでは必ずしもない。むしろ,個々の 主体は個別の要求を掲げており,しかも互いの主張において各主体は時には対 立している。ヒンドゥーは決して同じ価値を共有する単一の閉じられた領域で はなく,むしろきわめて不連続な主体によって構成されているのである。不連 続な主体による異なる主張がヒンドゥーという枠組みにおいて接合されている 現実に焦点をあて,そのなかで宗教をめぐる諸価値がどのように問われている のかを明らかにすることが本論の第二の目的である。, Since the 1980s, Hinduism in Indonesia has undergone a deterritorialization from Bali. It was realized that there were more Hindus outside Bali than in, and a network connecting Hindus at the national level was organized. Before this, the relationship between Hinduism and Bali had been so unquestioned that the institutionalization of Hinduism in Indonesia was based on it. As the unavoidable signs of deterritorialization became obvious, Hindus outside Bali began to voice a great deal of criticism of the institutionalization of Hinduism based on the Balinese community and `Bali-centrism". In 2001, this criticism led to a dramatic event, the disruption of the Hindu representative organization Parisada Hindu Dharma in Bali. The first purpose of this essay is to clarify the process of deterritorialization, the content of the criticism, and its influence. The most visible innovation raised by the deterritorialization is an awareness of the public significance of Hinduism within which a consciousness of a pluralism of values is intensifying. Now Hindus can talk about new targets such as a realization of civil society and democracy which can be said to be parallel to the democratization movement which emerged around the fall of the Soeharto regime, and also with the expanding discussion on the role of public religion in the academic field. The argument on Hindu democracy can mobilize several agencies. However in reality these agencies have their own individual claims rather than sharing goals. Hinduism is not a closed arena having a common religious foundation, but rather contains several discontinuities. The second purpose here is to trace the values of the now discontinuous Hinduism in the context of national policies, social organizations, community customs, and individual consciousness.}, pages = {375--428}, title = {宗教と多元化する価値 : インドネシアにおけるヒンドゥーをめぐる境界線を定める闘争}, volume = {29}, year = {2005}, yomi = {ナガフチ, ヤスユキ} }