@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003998, author = {ヴィクトル A., シュニレルマン and Shnirelman, Victor A.}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Sep}, note = {The ethnic past was effectively used for shaping identities in the USSR where ethnicity was politicized due to ethnic discrimination embedded in the asymmetrical Soviet federal structure. Under severe censorship ethnic rivalry for access to political power and economic resources expressed itself in attempts by local intellectuals to emphasize the special role of their own ethnic groups in history. Being deprived of any personal political freedom people linked their own future with that of their ethno-administrative unit or the political status of their ethnic group. Therefore any changes in ethnic identity or status were very sensitive issues for people. Symbolically this status was bound up with an authentic culture, distinct language and history, and even population size. Discussion of all these issues served as a code language, which was commonly used to discuss the political status of particular ethnic groups and their future prospects. Discussions of what has happened in the remote past also served this sort of language, which could be used to express concerns and anxiety about contemporary issues such as the unjust actions of the authorities, interethnic tensions, territorial losses, and the like. These concerns manifested themselves in hot disputes about the ancestry of contemporary ethnic groups, the localization of their homelands, the size and shape of their former territories, and their ancestors’ glorious feats and outstanding achievements. Ethnogenetic myth is defined as a narrative of ethnic roots, the glorious life of remote ancestors and their feats, the ancient people being represented by a mighty warrior or even culture hero. In this context the history of ethnogenetic studies in the USSR is analyzed., 民族的弁別が非対称的な連邦構造に組み込まれていたソ連においてエスニテ シティが政治化した際,民族としての過去はアイデンティティの形成において 効果的なものとして用いられた。厳しい検閲体制下において,政治的力と経済 的資源を求めての民族間の競合は,ローカルな知識人達によって,自らの民族 集団としての歴史の特殊な役割を強調するかたちで示されてきた。政治的自由 が奪われた中にあって,人々は自らの未来を,(ソ連内の)民族行政単位ある いは自らの民族集団の政治的地位の未来と重ね合わせたからである。それゆえ に民族のアイデンティティそしてその地位に関するいかなる変化も,人々の琴 線にふれるものであった。象徴的には,民族の地位は本質的な文化,はっきり と識別される言語と歴史,そして人口サイズによってすら規定されていた。こ の種のすべての問題に関する討議は,ある特殊な言葉の使い方の確立に寄与し, そのコードでもって特定の民族集団の政治的地位とその未来が論じられたので ある。遠く離れた過去に何が起こったのか,その討論で役に立ったこの種の言 語コードは,現在の諸問題─権力側の非正当な行為,民族間の緊張,領土の 喪失など─に対する関心と不安を表明することに用いられた。そこでどんな 風に考えられているかは,今日在る民族集団の祖先,そしてその祖先達の故地 の特定,さらにその領土の大きさと形態,さらに祖先達の栄光なる偉業と際だっ た業績についての熱烈な論争を通して判然となった。民族起源の神話とは,民 族ルーツ,遠く離れた祖先の輝かしい生活とその偉業,強大な戦士はてまた文 化英雄として表象される古の人々に対する語りとして定義される。本稿はこの 文脈に即しながら,ソ連における民族起源論研究の歴史を分析しようとするも のである。}, pages = {93--119}, title = {Politics of Ethnogenesis in the USSR and after}, volume = {30}, year = {2005} }