@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003997, author = {張, 玉玲 and Zhang, Yuling}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Sep}, note = {本稿では,華僑二世,三世および華僑社会へのリターン者(「復帰」者)の ライフ・ヒストリーを通して,ミクロな視点から在日華僑が如何にエスニック 境界を規定しアイデンティティを獲得していくのかを考察してみる。具体的に は,世代交替に伴い,華僑の日本社会への同化が進み,華僑社会の後継者が不 足している中,異なる民族・文化観を持つ二世と三世はそれぞれどのように 「日本人」,「中国人」そして「華僑」を定義し,そして自らを同定しているの か,特に二世と比べ,三世がアイデンティティを確立しようとする際,エスニッ ク境界の規定に用いられる基準とは何か,また日本人として日本社会へ溶け込 もうとしたが,様々な理由で華僑社会に戻った「リターン者」は,如何に両者 の間に境界線を引き,いずれかの構成員となろうとしたのか,などの問いを彼 らの「語り」を通して分析し,議論していく。そしてこれらの議論を踏まえた 上で,エスニック・アイデンティティ形成の条件と華僑における「中国人」の 意味合いを改めて検討し,華僑社会の今後を展望してみたい。, This paper examines the formation of ethnic boundaries and identities among the Chinese Overseas in Japan through the analysis of their life histories. Nisei (the second generation) and Sansei (the third generation) were born in different periods and vary in their philosophies. What are their changing views and definitions of Japanese, Chinese and Chinese Overseas, as the Chinese community has been assimilated into Japan? How do they identify themselves? Especially compared to Nisei, what ethnic boundaries have Sansei set in order to establish their identities? This paper will also discuss those who have returned to the Chinese community for various reasons after trying to live as Japanese. How did they recognize the division between Japanese and Chinese Overseas and try to be a member of either community? Lastly, based on the analysis, I will consider the formation of ethnic identities and the meanings of Chinese-ness for Chinese Overseas, as well as the prospects for the Chinese community in Japan.}, pages = {57--91}, title = {ミクロな視点から見る在日華僑のアイデンティティの形成過程 : 二世,三世および「リターン者」のライフ・ヒストリーを通して―}, volume = {30}, year = {2005}, yomi = {チョウ, ギョクレイ} }