@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003970, author = {杉本, 良男 and Sugimoto, Yoshio}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {小稿は,南アジアに広く受けいれられている聖トマス伝説について,1)現 在の状況の概要,2)聖トマス伝説の形成と展開およびその歴史的背景,3)ヒ ンドゥー・ナショナリズムとの関係のなかでの現代的意義,とりわけ2004 年 末のスマトラ沖大地震・インド洋大津波をめぐる奇蹟譚の解釈をめぐるさまざ まな論争と問題点,について人類学的に考察しようとするものである。問題の 根本は,インド・キリスト教史の出発点としてつねに引き合いに出される聖ト マスによる開教伝説の信憑性をめぐる論争そのものの政治的な意味にある。南 インドには,聖トマスの遺骨をまつるサントメ大聖堂をはじめトマスが隠棲し ていた洞窟などが聖地として人びとの信仰を集めている。その根拠とされるの は新約聖書外典の『聖トマス行伝』であり,これを信ずるシリア教会系のトマ ス・クリスチャン(シリアン・クリスチャン)がケーララ州に400 万の人口を 数えている。聖トマス伝説はポルトガル時代にカトリック化され,また聖トマ スが最後ヒンドゥー教徒の手で殉教した,とも伝えられる。これが,さきの地 震・津波災害のおりには,反キリスト教キャンペーンのターゲットにもなって いた。2 千年のときを経て聖トマスはいまも政治的,宗教的な文脈のなかで生 きているのである。, This is an anthropological genealogical study of the apostle St. Thomas in South India. The apostle Thomas has occupied an important place in the imagination of Indian Christianity, mainly in Kerala and Tamilnadu in South India. According to local narratives, Christianity was brought there in 52 A.D. by St. Thomas. The apostle founded the Syrian Christian Church, but was killed by fanatic local Brahmans in 72 A.D. This story was resurrected and embellished by Portuguese Jesuit missionaries in sixteenth century when they catholicized the local Syrian Nestorian tradition. Stephen Neill has warned us that “the story can only be called Thomas romances.” Whatever the historical truth may be, the tale attracted many medieval travelers such as Marco Polo, kings, missionaries and other travelers in the Age of Discovery. The legend of the “slain” Hindu Brahmans still has great impact in the context of recent Hindu religious nationalism in India. After the catastrophic “tsunami” disaster on 26th December, 2004, the combination of traumatic events and dramatic, “even melodramatic,” reporting helped create a new Age of Miracles. One of the most popular miracle stories is the one of how the miraculous pole of St Thomas kept the invading waves away, sparing the newly renovated San Thome Cathedral in Mylapore, Chennai. The Cathedral has an underground tomb chapel of St Thomas, its main attraction for many devotees and tourists. The story caused much controversy between Hindu and Christian nationalists. The apostle St. Thomas is still very much alive in the context of religious nationalism in India.}, pages = {305--417}, title = {天竺聖トマス霊験記}, volume = {31}, year = {2007}, yomi = {スギモト, ヨシオ} }