@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003968, author = {Ono, Rintaro and 小野, 林太郎}, issue = {4}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {東南アジア海域世界のボルネオ島サバ州東岸域(センポルナ)に居住するサ マの漁撈活動は,伝統的な側面を残しつつも,1960 年代以降における国家の出 現,急速な新技術の導入,人口増加による漁獲量の激増と沿岸資源量の減少と いった急速な「近代化」による影響を受けてきた。本稿では近年におけるサマ の漁撈について,居住戦略の異なる二つのサマ集団「陸サマ」と「海サマ」世 帯を軸に,漁具,漁法,漁撈活動,漁獲高,販売,食生活に関わる定量的分析 から,サマの漁撈活動にみられる「近代化」と「伝統」の諸相を明らかにする。  まずサマの伝統的な漁撈と近代化がもたらした変容についてを概観し,近代 化の影響をうけた側面として,陸サマ世帯における漁撈人口の低下をあげる。 その背景には,より安定した現金収入をみこめる賃金・給与労働の普及や,漁 撈活動に対するさまざまな規制や資源量の低下が指摘できる。こうして生業と しての漁撈から離れた陸サマ社会では,経済的コストが低い釣り漁や,政府か らの支援による海藻養殖といった新たな漁撈形態への移行がみられる。その一 方で,漁場,利用される漁船,操業人数においては,伝統的な漁撈との共通性 も確認された。  さらに海サマによる漁撈活動は,伝統的な側面がより強く残っており,経済 的コストは高いが,漁獲効率も高い網漁への依存が強く,1 回あたりの漁撈時 間もより長い。海サマ世帯にみられる伝統性は,漁撈が生業の中心となってい る状況や,キャッサバ消費の高さという食生活においても確認された。しかし, その背景には海サマ世帯の漁撈への嗜好や思い入れだけでなく,マレーシア国 籍のない海サマ世帯には漁撈以外の就業機会がほとんどないという,近代化に ともなう社会的規制の存在もある。 こうした社会的規制を背景に,マレーシア国籍をもつ陸サマの仲買世帯と, 国籍をもたない海サマ世帯の間には,漁獲物の安価な提供に対する身元の保証 を前提とする階層的な社会関係の形成が確認された。しかしその関係性は,東 南アジア海域世界でより一般的な資本の提供者と被提供者からなる経済的な雇 用関係というよりも,サマという共通の言語や文化を背景とした,個人や世帯 レベルでの人間関係を基礎として成立している可能性を指摘した。, This paper aims to analyze tradition and modernity as reflected in fishing and fishing societies among the modern Sama, who live on the east coast of Sabah in Borneo Island, Malaysia, by comparing two groups: the “Land Sama” and the “Sea Sama”, who have had different histories of immigration and settlement since the 18th century. Based on a quantitative analysis of the ownership of fishing vessels, engines, and gears, together with practical data on methods, times, catches, and efficiency of each fishing activity, I reveal some aspects of tradition and modernity in Sama fishing. Concerning modernity, the number of fishermen is decreasing among Land Sama households. The recent diversification of subsistence and higher employment opportunities among the Land Sama, together with a drastic decrease in coastal resources are the possible major factors. While fishing has declined to become an unpopular and minor subsistence in the society as a whole, some households have begun low cost fishing such as hand line fishing. Others who once engaged in fishing are now shifting to other related ventures such as aquaculture of the sea weed agar-agar. On the other hand, all Sea Sama households still engage in fishing as their major subsistence as they did in the “traditional” age. The major fishing method among the Sea Sama is net fishing, which needs high economic and labor investment, but produces a larger catch than other fishing methods. Net fishing is one of the major “traditional” fishing methods of the Sama. A food consumption survey also revealed that Sea Sama households eat more cassava, which is recognized as a traditional food by the Sama. My observations also confirmed that the disadvantageous social status of the Sea Sama as illegal immigrants or refugees might result in a high performance in fishing, since it is an activity which such immigrants can easily conduct. Furthermore, based on contracts to produce fish cheaply price in exchange for the acquisition of a guarantee called “jalminan”, a stratified social relation has been formed between the Land Sama fish buyers and the illegal Sea Sama fishermen. However, this social relationship is not similar to the patron-client partnership formed between capital and labor, but is essentially based on a common language, ethnicity, and culture as Sama, and formed at a personal or household level between Land Sama and Sea Sama.}, pages = {497--579}, title = {ボルネオ島サマ人による漁撈の「近代化」と「伝統」 : 陸サマと海サマによる漁撈の比較をとおして}, volume = {31}, year = {2007}, yomi = {オノ, リンタロウ} }