@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003898, author = {大杉, 高司 and Osugi, Takashi}, issue = {2}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Dec}, note = {本論文の目的は,シックスト・ガストン= アグエロの著書『唯物論が解きあ かす心霊主義とサンテリーア』(1961)が提出した視野から,20 世紀キューバ における知の編成を逆照射し,革命がその実現をめざしてきた「近代化」プロ ジェクトの輪郭を浮かび上げようとすることにある。ガストン= アグエロは, その生い立ちや知的遍歴を記録や証言からうかがい知ることのできない,いわ ば無名の思想家―山口昌男にならえば「敗者」―にすぎない。また,エンゲ ルスやレーニンの「科学的唯物論」と,サンテリーアとよばれる「物神崇拝」 の整合性を論証しようとする著書の内容も,キューバ人研究者のみならず私た ちもまた自明視する「ノーマル・サイエンス」の視野から眺めるならば,はな はだ荒唐無稽にうつる。しかし,かえってそのことによってガストン= アグエ ロの著書は,1959 年の革命勝利を挟んで展開されてきた「近代化」プロジェク トを異化し,それが他にありえたどのような可能性を排除しながら自己成型し てきたのかを教えている。補助線となるのは,「近代化」を,自然と社会を分 離する「純化」作業の積み重ねのうちにみる,科学人類学者ブルーノ・ラ トゥールの見解である。本論文では,このラトゥールの見立てを,ガストン= アグエロの「エソテリック唯物論」,エンゲルスとレーニン,そしてレーニン の論敵であったボグダーノフらの物質観と相対させ,その上で,ガストン= ア グエロを歴史から「消去」するに至ったキューバ「近代」知の特質の把握を試 みる。, The aim of this paper is to use Sixto Gastón Agüero’s “El Materialismo Explica el Espiritismo y la Santería.” (1961) to shine an intense light on the 20th century Cuban intellectual regime, in order to throw into relief the contours of the “modernization” project that the Cuban Revolution has sought to realize. With no record or testimony that would allow us to trace his upbringing or intellectual background, Gastón Agüero has remained an obscure thinker or, to use Masao Yamaguchi’s phrase, a “haisha (loser)” both in Cuba and the rest of the world. As if to justify his obscurity, his argument demonstrating the compatibility between the “scientific materialism” of Engels and Lenin, and the “fetishism” of Santería appears preposterous to many of us who embrace the “normal sciences.” However I argue that the very eccentricity of his thought makes it all the more important because it enables us to defamiliarize the “modernization” project pursued both before and after the triumph of the Revolution (1959) and to speculate on how the project has been fashioning itself by actively excluding alternative possibilities. To make this point clearer I turn to Bruno Latour’s views on “modernity,” which find at its core the purification activities that continuously divide our world into Nature and Society. I compare Latour’s views with the “esoteric materialism” of Gastón Agüero and with the concept of “matter” in the writings of Engels, Lenin and Bogdanov—who was Lenin’s adversary in argument—and try to grasp the characteristics of Cuban intellectual “modernity” which “erased” Gastón Agüero from its history.}, pages = {299--335}, title = {キューバ革命の「近代」 : 「恥ずかしがらない」唯物論からの眺め}, volume = {35}, year = {2010}, yomi = {オオスギ, タカシ} }