@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003895, author = {後藤, 正憲 and Goto, Masanori}, issue = {3}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Feb}, note = {The author of this paper points out that, in recent ethnographies of former- socialist countries, peoples’ memories of socialist experiences tend to be taken as a compensation for, or an alternative to, the repression suffered by people in socialist times. Such a view of memory in general is based on the premise that human memories are like a projection of an image on the screen of the mind. This projection model of memory can be clearly demonstrated by comparing the controversy over agricultural forms in Russia, and the discussion of memory extended by Paul de Man. In discussing human memory, the author takes as an example the history of farming collectivization among the Chuvash in Russia, and examines how it is recollected by a person who experienced the collectivization personally. In conclusion, it will be suggested that the recollection of such a socialist experience as collectivization should not be taken as a projection, but rather as something like an illumination, which consists of dialectic relations between official discourses such as the demarcation of social categories and the personal recollections of experiences., ポスト冷戦期の今日では,旧社会主義国でかつての経験がどのように記憶さ れているかを扱った民族誌的研究が,多く生み出されている。その中では多く の場合,今日における人々の記憶が,当時の社会的抑圧の代償またはオールタ ナティヴとして扱われている。しかしこうした見方は,人の記憶を過去から未 来へ向けて直線的に投影されるイメージとして想定するものであり,実際の記 憶の現れ方にそぐうものではない。本論では,まずロシアのチュヴァシにおけ る農業形態に関する論争を取り上げ,次にポール・ド・マンによる人の記憶に 関する議論について考察する。両者に共通して見られる問題点を指摘した上で, 今日チュヴァシでかつての農業集団化の記憶がどのように想起されるかについ ての具体例を取り上げる。それによって,人の記憶がかつて国家によって引か れた社会的境界に沿いながらも,その場に生まれる関係性に応じて様々に変化 しながら現れる様子を明らかにする。, Article}, pages = {527--539}, title = {Demarcation and Recollection of Collectivity in a Chuvash Village, Russia}, volume = {35}, year = {2011}, yomi = {ゴトウ, マサノリ} }