@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003882, author = {ケスター, デイビッド and Koester, David}, issue = {1}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Oct}, note = {In the 1920s and 1930s the Soviet government set out systematically to undermine the influence of the Russian Orthodox Church by converting or destroying churches across the country, including Kamchatka. This paper, written on the occasion of the 100th anniversary of the birth of Claude Lévi-Strauss, examines Kamchatkan narratives of church destruction from a quasi-structuralist perspective. The built environment provides a basis for narrative different from the natural environment of species and elemental categories on which Lévi-Strauss’s analyses typically focused. By considering the social and historical dimensions of the stories and putting them in the wider context of Soviet folklore, the analysis reveals how the power of the church was maintained in the telling of the narratives, while the state attempted to change the meaning of the physical structures. The paper is based both on historical research and the collection of oral narratives during fieldwork under the BOREAS/EUROCORES project NEWREL (New Religious Movements in the Russian North, 2006–2009)., 1920年代および1930年代にソ連は,カムチャツカを含む国土全域で改修や 教会を破壊することによって,ロシア正教会の影響力を弱体化させることを組 織的に開始した。クロード・レヴィ=ストロース生誕100年記念の機会に執筆 した本論文は,カムチャツカの人々による教会破壊の語りを,疑似構造主義 者の視点から吟味する。レヴィ=ストロースの分析がとくに焦点をあてた種お よび要素カテゴリーの自然環境とはことなる建造環境が語りのための基盤を 提供する。複数の話の社会的および歴史的次元を考察し,それらの話をソ連の フォークロアーのより広い脈絡の中に位置づけることによって,本分析は,国 家が物理的構造の意味を改変させようと試みた一方で,教会の権力は話を語 る中でいかに維持されてきたかを明らかにする。なお,本論文は,BOREAS/ EUROCORESプロジェクトNEWREL(ロシア北方における新しい宗教運動, 2006 ~ 2009)のもとでフィールドワーク中に行った歴史調査と口承による語り の収集の両方に基づいている。}, pages = {77--92}, title = {Crosscutting Narratives : Legacies of Religious Repression and Resistance in Soviet Kamchatka}, volume = {36}, year = {2011} }