@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003848, author = {Кoнaгaя, Юки and Konagaya, Yuki and 小長谷, 有紀}, issue = {4}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {2012 年11 月14 日,モンゴル国政府は「チンギス・ハーン生誕850 周年」記 念行事をおこない,エルベグドルジ大統領は,チンギス・ハーンの末裔たちが ひろく分散しているという歴史を利用して,中央ユーラシア諸国との国際的な 協働的関係を強調した。1989 年の民主化以降,こうしたチンギス・ハーンをめ ぐる政治的な利用が活発化しており,一般にモンゴル社会でチンギス・ハーン 崇拝がつよまっている。こうしたナショナリズムとむすびついた,近代的なチ ンギス・ハーン崇拝の起源について考察するために,本稿では,社会主義以前 の中国内モンゴルで日本人によって流布されたと思われる「肖像画」と「軍 歌」に着目し,協働的ナショナリズムが明示される資料をあきらかにした。, On November 14, 2012, the government of Mongolia held an international conference entitled “The 850th Anniversary of Chinggis Khan,” and drawing upon the history of the descendants of Chinggis Khan spreading across Eurasia, Mongolian President Erbegdorj emphasized collaborative relationships with Central Eurasian countries. Since democratization in 1989, the political use of Chinggis Khan as a symbol has become active and Chinggis Khan worship has become widely popularized in Mongolian society. In order to clarify the origins of this modern form of worship of Chinggis Khan and its relation to nationalism, in this article the author focuses in this article on some portraits and martial songs that were introduced and spread by the Japanese in Inner Mongolia before the socialist period there, and examines and elucidates these materials in which a collaborative nationalism is evident.}, pages = {425--447}, title = {チンギス・ハーン崇拝の近代的起源 : 日本とモンゴルの応答関係から}, volume = {37}, year = {2013}, yomi = {コナガヤ, ユキ} }