@article{oai:minpaku.repo.nii.ac.jp:00003830, author = {日高, 真吾 and Hidaka, Shingo}, issue = {4}, journal = {国立民族学博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Ethnology}, month = {Mar}, note = {The National Museum of Ethnology (Minpaku) was founded in 1974, and opened its doors in November 1977 as a centre of research for cultural anthropology and ethnology, providing academic communities and the general public with information and the results of research on the peoples, societies, and cultures of the world, to deepen awareness and understanding of ethnological and cultural matters. Given its history as a research institute, the researchers involved with exhibitions at Minpaku are extremely conscious of the integral nature of research and display. The Culture of Japan Gallery is part of the Regional Exhibitions at Minpaku. Located at the end of the Regional Exhibitions, the Culture of Japan Gallery takes up the largest display space. The first exhibition in the gallery was a two-year project spanning FY 1978 and 1979. After the 1995 Great Hanshin-Awaji Earthquake necessitated a partial renovation, the exhibition was renewed and updated for FY 2012 and 2013. In this paper, I will address the renewal of the exhibition, comparing new and conventional approaches in an analysis of the principles underlying the Culture of Japan exhibition at Minpaku., 国立民族学博物館(以下Minpaku)は,文化人類学・民族学に関する調査・ 研究をおこない,その成果に基づいて世界の諸民族の社会と文化に関する情 報を人々に提供し,諸民族についての認識と理解を深めることを目的として, 1974年に創設され,1977年11月に開館した。このような研究機関としての設立 経緯をもつMinpakuの展示は,研究と展示の一体制を強く意識したものとなっ ている。  Minpakuの地域展示(Regional Exhibitions)の一角をなす日本の文化展示場 (Culture of Japan)は,地域展示場の最後に位置し,最大の展示場面積である。 本展示場は,Minpaku開館後,1978年度と1979年度の2年度にわたって最初の展 示が作られ,1995年の阪神・淡路大震災で一部展示の改修を余儀なくされた後, 2012年度,2013年度に新しく展示が再編される。  本稿では,今回の日本展示の更新にともなって,従来の展示の考え方と今回 の新しい展示の考え方を整理し,Minpakuにおける日本展示のあり方について 検証する。}, pages = {533--554}, title = {The Exhibition of Japanese Cultures in the National Museum of Ethnology}, volume = {38}, year = {2014}, yomi = {ヒダカ, シンゴ} }