広義のタイ系諸民族は東南アジア大陸部に広汎に分布し,ムオソ(ムアン)
と呼ばれる伝統的な政治体系を形成していたことが知られている。これまでタ
イ系民族のムオンに関して歴史的,人類学的研究が多く蓄積されてきた一方で,
タイ系民族でありながら非仏教徒であるという特徴をもつ黒タイのムオンにつ
いては,具体的な研究が少ない。しかし,黒タイの慣習法文書には,黒タイの
伝統的政治組織と儀礼祭祀に関して詳しく記述されている。その点で,これら
の文書は黒タイの社会文化研究上重要な資料であるのみならず,東南アジアに
おける社会史研究にとっても重要な資料である。本稿においては,黒タイ慣習
法文書のうち「ムオソ・ムオイにおける慣習法」に焦点を当て,その内容につ
いて詳しく紹介し,かつこの文書が持つ東南アジアの社会史研究上の意義につ
いて論じる。
Tai-speaking peoples reside in a large area of the mainland of
Southeast Asia. Their traditional political organizations are known as
Muong or Muang. Many scholars have reported and studied the Muong
from an anthropological or historical perspective. Yet we do not find
many articles about the Muong of the Tai Dam people of Northwestern
Vietnam, who are characterized as non-Buddhist. I suggest that the texts
written by the Tai Dam, "The Customary Law of the Tai Dam", are
some of the most important materials not only for the studies of the
society, culture and history of the Tai Dam but also for socio-historical
studies in Southeast Asia, because they concretely show the structure of
the socio-political system and the relation between rituals and the system.
Therefore, in this paper, I clarify the contents of the text "The
Customary Law of the Tai Dam in Muong Muoi". Further, I consider
the anthropological and historical significance of the text from the
viewpoint of socio-historical studies in Southeast Asia.