Formation and Its Avoidance of Identity Politics in the Mausoleums: Ethnographical Considerations on the Mausoleums Related with the Sufism in the Mewar Region of Rajasthan, India
この論文では,インド西部メーワール地方にあるスーフィー聖者のヒンド
ゥーの弟子たちを葬った2つの墓廟への信仰に関する民族誌的調査に基づき,
同地方の生活宗教的な宗教実践の動態の把握を試みた。
コミュナリズムが政治的言説として支配的となりつつある南アジアにおいて
は,日常生活に根差した宗教実践もコミュナルな言説と無関係ではなくなり,
宗教空間や信仰に関おる行為を特定の宗教イデオロギーと関連づけ,それらの
アイデンティティーを純化しようとする動きが顕著になっている。
この論文が対象とする墓廟に眠る2人の宗教者は,高カーストのヒンドゥー
でありつつ,スーフィズムの聖者を師とするという,コミュナルなアイデンテ
ィティーの分断線の狭間を生き抜いた。その墓廟はコミュナリズムが高揚する
1980年代末から90年代にかけて造営されたが,その空間の構成やそこでの宗教
的実践はスーフィズム的要素とヒンドゥー的要素が巧みに融合された形となっ
ている。
論文では墓廟に眠る聖者やその弟子たちが,コミェナルな言説と交渉しなが
ら,自分たちの宗教的実践をいかに維持してきたかを,墓廟の意味空間の分析
や弟子たちとのインタビューによって把握する。その結果,ヒンドゥーとイス
ラームの境界にあって独自の宗教的実践を強固な意志で維持しつつコミュナリ
ズムが要請する近代的主体への自己の回収をも回避するという,メーワール地
方の聖者廟信仰の特質が明らかとなる。
Based on field research on the beliefs related to two mausoleums of
Hindu disciples of a Sufi saint in the Mewar region of western India, this
article aims to describe the dynamism of daily religious practices in this
region.
In south Asia, communalism is becoming the dominant political
discourse, and is beginning to have a strong effect on the religious
practices of everyday life. Religious places and activities are connected
to a specific religious ideology, and their natures require clarification
under the influence of the communal discourse.
The two saints interred at the mausoleums served the Sufi saint as
disciples, although they were high caste Hindus, and they lived through
the liminality between the communal boundaries of Hinduism and
Islam. The mausoleums were constructed from the end of the 1980s
through the 1990s, when communalism was resurgent in India. Their
structure and the religious practices observed at them, however, cleverly
fuse both Sufi and Hindu elements.
This article tries to show how the saint and his disciples struggled to
create and sustain their own religious practices and negotiate with communal
discourse, by analyzing the symbolism of the mausoleums and
interviews with the disciples. It makes clear that the followers of these
mausoleum beliefs are firmly preserving their liminal religious practices
between Islam and Hinduism, and avoiding the influences of the communal
doctrines.