本稿では,2012 年6 月下旬に米国アラスカ州バロー村で開催された捕鯨祭
「ナルカタック」について報告し,検討する。ナルカタックとは春季捕鯨に成
功した捕鯨キャプテン(夫妻)と彼(ら)の集団が主催する捕鯨祭で,祝宴に
おける共食,ブランケット・トス遊び,ドラム・ダンスから構成されている。
筆者は,その中で実施される共食と鯨肉の分配に焦点をあて,ナルカタックに
ついてアクターネットワーク論と機能分析に基づき検討を行なった。
ナルカタックは捕鯨集団によって明確な目的のもとで実施されている。しか
し筆者は,人間の能動性だけでナルカタックが実施されるものではなく,神や
クジラ,自然環境,捕鯨といったアクターとの相互作用のもとで実現されてい
る点を指摘する。さらにナルカタックは,共食や鯨肉の分配を通して文化的価
値の高い食物を村人に提供し,村全体のウェルビーングに貢献するとともに,
捕鯨集団の社会的評価を確認し,社会的威信を付与する場となっていると主張
する。
This research paper describes and discusses a whaling festival called
“Nalukataq” held in Barrow, Alaska, USA in late June, 2012. The Nalukataq
consists of a communal feast, blanket toss, and drum dance, hosted by suc-
cessful whaling captains (and their wives) and their crews. The author, focusing
on the communal feast and whale meat distribution during the festival,
examines it by actor network theory and functional analysis.
The analysis shows that although the Nalukataq festival is organized and
carried out intentionally by one or more whaling crews, it is in fact accomplished
through the interaction of several human and non-human “actors”
including whaling groups, villagers, God, whales, elements of the natural
environment, the whaling activity itself, etc. Furthermore, the author argues
that while the communal feast and whale meat distribution contribute to the
cultural well-being of all the Inupiat villagers because these practices provide
them with highly valued food, the practices also provide an occasion during
which the villagers evaluate the host groups socially and give them social
prestige.