19 世紀末期以降の英国植民地支配下におけるナショナリズムの高揚のなか,
北インド古典音楽(ヒンドゥスターニー音楽)の改革者たちは,その音楽を国
民音楽化するにあたって,伝統的な流派であり社会組織であるガラーナーに伝
わる音楽財産を収集・分析してその理論と歴史を体系化しようと試みた。そし
て,ガラーナーに伝わる口頭伝承としての音楽財産の記譜化や出版活動,全国
的な音楽会議や学校教育活動などを展開していった。一方,ガラーナーの音楽
を育んだ宮廷の庇護を失った楽師とその末裔たちは,新たなパトロンを探して
いた。
本稿は,そのような古典音楽の国民音楽化の流れと時期を同じくするマスメ
ディアと音楽産業の変化,とくに20 世紀中葉において飛躍的に発展を遂げた
ラジオ放送(All India Radio)が音楽家たちの新たなパトロンとして,ヒンドゥ
スターニー音楽とガラーナーの近代化,そして音楽家の社会生活に与えたイン
パクトについて整理と検討を試みる。
The pioneers of North Indian Classical Music (Hindustani Music) made
efforts to systematize and standardize the theory and reconstruct the history
of Indian music by gathering and analyzing the musical assets of gharānās,
the traditional schools and social organizations of Hindustani music, to make
it a national music in the vein of the nationalism which had grown from the
end of the 19th Century under British rule. They developed specific activities;
devising notations to preserve the oral traditions of each gharānā, publishing
the various musical materials, holding a series of nationwide music conferences
and popularizing classical music in higher education. At the same time,
gharānedār musicians who had lost their relationship with the courts of rājas
and nawābs, the traditional patrons of gharānās, were seeking new patrons.
This paper is an attempt at an anthropological and socio-historical study
to examine the impact of the development of the mass media and the music
industry at around the same period as the above mentioned activities, the middle
of the 20th Century. I will be emphasizing the role of All India Radio as a
new patron of musicians through its broadcasting and its impact on the modernization
of Hindustani music, its gharānās and the socio-musical life of
musicians.